سیم نسوز – سیم دو روکش

سیم مقاوم در برابر حرارت دوروکش بافت

سیم دو روکش یا سیم نسوز چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

یکی از عواملی که در طبقه بندی سیم و کابل ها وجود دارد و آنها را از یک دیگر متمایز می کند دمای کاری این نوع از سیم ها می باشد. سیم های نسوز که عمدتاً با عایق سیلیکونی و پوشش بافته شده از جنس فایبرگلاس می باشد دارای توان حرارتی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد به صورت کار کرد دائم می باشد. از این رو در نواحی که حرارت بالا می باشد همانند کوره ها و محل هایی در مجاورت آن، سیم ترموکوپل، تابلو هایی که حرارت زیادی تولید می کنند و … از این نوع سیم ها (سیم نسوز دو روکش بافت) استفاده میشود. لازم به ذکر است سیم هایی با این ساختار علاوه بر مقاومت حرارتی بالا دارای مقاومت مکانیکی خوبی نیز می باشند که در مقابل نواحی تیز و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. سیم های نسوز سیلیکونی که تا چند سال اخیر اکثراً وارداتی بوده است هم اکنون در شرکت کابل یاقوت در سایز های ۰/۱۵ الی ۳۰۰ میلی متر مربع و در رنگ های متنوع و کیفیت بالا با اخذ پروانه استاندارد ملی ISRI 1926-3 تولید می شوند.

سیم های دو روکش یا نسوز سیم هایی از جنس سیلیکون می باشند. که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش سوزی و گرما هستند. سیم های دو روکش معمولا برای خیلی از موارد از جمله صنعت و برق کشی ساختمان کاربرد دارند. این گونه از سیم ها در دمای 300 درجه سانتی گراد به راحتی و با بهترین کیفیت برای مدت زمان طولانی می توانند دوام بیاورند. توجه داشته باشید که اگر به دنبال تهیه سیم دو روکش هستید. باید به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید یک سیم ایمن و بسیار خوب را تهیه کنید زیرا در غیر این صورت اگر سیم نسوز و روکش دار شما بی کیفیت باشد. می تواند با کوچک ترین اتصالی باعث آتش سوزی و به بار آوردن خسارات جبران ناپذیری شوند.

مزایای سیم دو روکش

از مزیت های استفاده از سیم دورکش این است که هنگام سوختن از خود گاز سمی منتشر نمی کند البته اشاره کنیم که سیم دوروکش در برابر آتش و حرارت و حتی اجسام تیز و برنده بسیار مقاوم است. این سیم ها به خاطر عایق بندی خوبی که دارند. در برابر گرما و حرارت دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند.
سیم های دو روکش دارای خاصیتی می باشند که در برابر اشعه های مضر بسیار مقاوم هستند و تقریبا نفوذ پذیری اشعه های مضر در داخل این سیم ها غیر ممکن می باشد.
این سیم ها به خاطر داشتن عایق سیلیکونی و نیز لایه محافظ هنگامی که آتش سوزی رخ دهد، دود بسیار کمی تولید می کنند. که همین امر یک ویژگی بسیار عالی برای سیم های دو روکش محسوب می شود.
سیم های دو روکش یک خاصیت بسیار خوب دارند که بسیار مفید است. این خاصیت این است که معمولا در برابر تغییر دما مخصوصا دمای بالا بسیار مقاوم هستند. برای مثال از دمای ۶۰درجه سانتی گراد تا ۳۰۰درجه سانتی گراد را به خوبی مقاومت می کنند.
انعطاف پذیری بالا یکی از مهم ترین خسیسه این سیم ها می باشد و همین امر موجب شده است که در صنایع مختلف کاربرد بسیار بالایی داشته باشند.
سیم های دو روکش به گونه ای طراحی شده اند که در زمان آتش سوزی به عنوان یک مانع در برابر آتش و حرارت عمل می کنند. معمولا در ساخت تجهیزات غذایی از سیم های دو روکش بسیار استفاده می شو‌د زیرا در ساخت این گونه از سیم ها از سیلیکون استفاده شده است که دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد و این گونه از سیم ها به هیچ عنوان قارچ نمی‌زنند.

همچنین بخوانید: کابل اعلام و اطفاء حریق

مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیم های دو روکش

یکی از مهمترین مواردی که تاثیر زیادی بر قیمت سیم های دو روکش دارد، قیمت مواد سازنده این سیم می باشد. معمولا برای ساخت اینگونه از سیم ها از موادی مانند سیلیکون، آلومینیوم و مس استفاده می شود و همزمان با نوسان قیمت این گونه از مواد قیمت سیم های دو روکش نیز افزایش یا کاهش می یابد. یکی دیگر از عوامل قیمت گذاری سیم های دو روکش مواد سازنده روکش این سیم ها می باشند. معمولا برای ساخت روکش سیم های دو روکش از مواد عایق استفاده می کنند نوسان قیمت زیادی ندارد.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت اینگونه از سیم ها می توان به دستمزد افراد سازنده این سیم ها اشاره کرد. همچنین میزان انرژی مصرفی برای ساخت این سیم ها بسیار تاثیر گذار است. برای مثال با گرانی برق سیم های دو روکش می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

کاربرد سیم دو روکش

همانگونه که میدانید در بعضی از مکان ها نمی توان از هر سیمی استفاده کرد. برای مثال مکان های مانند: آشپزخانه ها، کارگاه های صنعتی و هر مکانی که امکان آتش سوزی و حریق داشته باشد. سیم های دو روکش به خاطر داشتن خاصیت ضد حریق برای تمامی نکته های که گفتیم می تواند یک انتخاب درست باشد. زیرا این گونه از سیم ها بسیار مقاوم هستند‌ و همچنین هنگام آتش سوزی به راحتی آتش نمی گیرند و باعث به وجود آمدن فاجعه بزرگتر نمی شوند‌.
از این گونه از سیم ها برای ساخت وسایلی مانند: ماکروویو ها، پلوپز و هیتر های تابشی و گرمایی نیز استفاده می شود.
همچنین از سیم های دو روکش برای ساخت هواپیما ها، کشتی ها، خودرو سازی و صنعت های بسیار بالا به صورت فراوان استفاده می شود.
از این گونه از سیم ها در مواردی که با دمای بالا کار می کنند مانند: تجهیزات روشنایی و موتور ها نیز استفاده می شود.

مهم ترین دلایل استفاده از سیم دو روکش

مقاوم در برابر زنگ زدگی

این گونه از سیم ها به خاطر داشتن دو لایه از روکش با قرارگیری در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی نمی شوند. و همین امر می تواند باعث افزایش طول عمر این سیم ها تا مدت زمان طولانی شود.

مقاوم در برابر آسیب

سیم های دو روکش دارای انعطاف پذیری خوبی می باشند که همین امر موجب شده است که از آن ها در همه جا استفاده شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سیم ها این است که معمولا در برابر هرگونه آسیبی از جمله ضربه خوردن، بریدگی و آسیب های دیگر بسیار مقاوم و با دوام هستند.

مقاوم در برابر آتش

همانگونه که گفتیم این گونه از سیم ها به گونه ای ساخته شده اند که مخصوص مقاومت در برابر دمای بالا بوده که با طراحی های خاص میتوان آنها را در برابر آتش نیز مقاوم کرد.

کم هزینه بودن

سیم های دو روکش با توجه به مزیت هایی که دارند قیمت بسیار مناسب و خوبی دارند. که موجب جلب مشتریان و طرفداران بسیاری شده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *