کابل اعلام و اطفاء حریق

کابل اعلام و اطفاء حریق

کابل اعلام و اطفاء حریق

در این بخش از سایت شما با کابل اعلام و اطفاء حریق سیلیکونی و استانداردهای مربوط به آن آشنا میشوید. کابل های مقاوم در برابر آتش با سایزهای 1.5×2 و 1.5×3 و 1.5×4 عموما برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق، جت فن ها، روشنایی ساختمان، صوت ساختمان، سیستم تهویه هوا و ایجاد هوای سالم به کار می روند.

کابلهای مقاوم در برابر آتش تولیدی شرکت کابل یاقوت در سایزهای 1.5×2 و 1.5×3 در دو رنج طبقه بندی و تولید می گردد. دسته اول کابلهای مقاوم در برابر آتش آزمون شده مطابق با استاندارد روش آزمون IEC 60331-21 هستند که هادی این کابلها از جنس مس قلع اندود و هادی کلاس 5 یعنی افشان می باشند و برای مکان هایی مناسبند که حرارت در این محیط  حدود 750 درجه باشد ومصرف کننده نیاز به منعطف بودن کابل دارد. این کابل ها مطابق با استاندارد ذکر شده در دمای 750 درجه 90 دقیقه مقاومت کرده و مانع از قطع شدن جریان می گردند که این کابل‌ها در ایران رایج می باشد.

کابل های مقاوم در برابرآتش نوع دیگر تولیدی شرکت کابل یاقوت مطابق با استاندارد روش آزمون BS 6387 مورد آزمون قرار میگیرند که این کابل ها مطابق با استاندارد ذکر شده در دمای 950 درجه 180 دقیقه مقاومت کرده و مانع از قطع شدن جریان می گردند.
این دسته از کابل ها نیز به صورت سیلیکونی تولید شده که با طرفدارانی که دارد جزء پر مصرف ترین کابل ها در زمینه اعلام و اطفاء حرق محسوب میشود.

اما حال که دنیا به سوی تولید کابل‌هایی گام برداشته که با استفاده از مس قلع اندود یا غیر قلع اندود و بصورت مفتولی یا نیمه افشان برای دماهای بسیار بالا تولید می گردند که عایق این کابل ها سیلیکونی و روکش آنها LTS3 بوده، شرکت کابل یاقوت نیز از صحنه رقابت جهانی باز نمانده و با اخذ این استاندارد ساخت که BS 7629-1 میباشد.

کابل های جدید خود را تولید و عرضه نموده که در این زمینه توانسته مجوز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نیز سازمان آتش نشانی تهران را کسب نماید. که استاندارد روش آزمون این کابل BS 50200 بوده و مطابق این روش آزمون کابل فوق میتواند در حداکثر کلاس حرارتی که 120 دقیقه میباشد دمای 40+830 درجه را تحمل نماید و انتقال دیتا به درستی صورت پذیرد.

کابل اعلام حریق

از مهمترین ویژگی های کابل اعلام حریق، مقاومت آن در برابر حرارت و آتش است. در واقع این مشخصه باعث می‌شود، تا در تولید سیستم های اطفاء حریق و اعلام آن از این کابل ها استفاده شود. وجود این نوع کابل ها در سیستم های اعلام حریق، موجب می‌شود تا اتصال مدارهای این سیستم به هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت تغذیه نشوند و قطع گردند. استفاده از این مدل کابل ها در سیستم اعلام حریق سبب می گردد تا  این سیستم تا حد زیادی به صورت تضمین شده کار کند. قابلیت تحمل دما در این کابلها بین ۶۰ تا ۲۴۰ درجه ارزیابی گردیده است. بنابراین برای مکان های حساس مناسب هستند. از دیگر ویژگی‌های بارز انواع کابل اطفا حریق باید به انعطاف پذیری آنها اشاره نمود، که قابلیت شکل‌گیری در مدارهای مختلف را دارند. عملکرد بالا و ماندگاری زیاد این محصولات، از ویژگی هایی است که باعث شده افراد زیادی برای خرید این کالا اقدام کنند.

کابل نسوز

کابل نسوز را به کابل هایی اطلاق می کنند که بتوانند درجه حرارت بسیار بالایی را تحمل کرده و دچار ذوب شدگی نشوند. یکی از مهم ترین موارد استفاده این نوع از کابل ها صنعت و کارخانه های صنعتی می باشند. به دلیل دمای بالای این نوع از کارخانه ها می توان با استفاده از این نوع کابل حفاظت بسیار بالایی را برای تاسیسات و افراد ایجاد کرد. کابل های نسوز در درجه بندی های مختلف موجود می باشند. این درجه بندی بر اساس دما بیان می شود. هرچه تحمل دمای کابل اعلام حریق بالاتر رود قیمت و مرغوبیت بالاتری را از این محصول ها شاهد هستیم.

کابل مقاوم در برابر حرارت و آتش سیلیکونی

کابل مقاوم در برابر حرارت و آتش در تنوع بسیار بالایی به بازار عرضه می شوند. از کابل های اعلام حریق که امروزه مجوز های لازم را دریافت کرده و محبوبیت خوبی در بین مصرف کنندگان دارد کابل سیلیکونی می باشد. سیلیکون ها جزو ترکیبات مصنوعی هستند که به اشکال مختلف در صنعت کاربرد دارند. به دلیل خواص عایقی سیلیکون می توان کاربرد های مختلفی را از این ماده مشاهده کرد. در کابل اعلام حریق می توان از این متریال استفاده کرده و کابل های سیلیکونی با تحمل دمای منفی 60 تا 250 درجه سانتی گراد را تولید کرد. به دلیل خاصیت های فیزیکی و شیمیایی سیلیکون می توان شاهد مقاومت و حفظ کیفیت بالا در این محصولات بود. در اکثر کشورهای جهان شاهد استفاده از این نوع کابل به صورت گسترده هستیم. یکی از مزایا و ویژگی های بارز این نوع کابل قیمت مناسب نسبت به متریال های دیگر می باشد. به دلیل کثرت سیلیکون در طبیعت می توان با قیمت بسیار بهتری این نوع کابل را تولید کرد. می توان از این نوع کابل در صنعت های مختلف به جای سیم و کابل های معمولی بهره برد و یک حفاظت بسیار عالی را در برابر آتش سوزی های احتمالی ایجاد کرد. عوامل مختلفی در تعیین قیمت و کیفیت کابل اعلام حریق دخیل می باشند. در ادامه به معرفی این عوامل خواهیم پرداخت.

عوامل موثر قیمت کابل اعلام حریق

  • درصد خلوص مواد بکار برده شده
  • مقدار مس موجود در آلیاژ کابل
  • قطر عایق در کابل های مختلف
  • فناوری و تکنولوژی بکار رفته برای تولید
  • تجهیزات مورد استفاده در تولید کابل
  • کشور تولید کابل های اعلام حریق
  • برند سازنده کابل اعلام حریق
  • مواد بکار رفته در عایق و روکش

کابل اعلام و اطفاء حریق بی‌شک بیش از هر سیم برق دیگری نادیده گرفته می‌شود. سیستم‌های اعلام حریق سنگ بنای سیستم امنیتی هر ساختمان هستند. سیم‌کشی الکتریکی که چنین سیستم‌هایی را تأمین می‌کند، ساختار اصلی امنیت ساختمان هستند. با توجه به اینکه ایمنی بیشتر ساختمان‌ها به عملکرد این نوع کابل بستگی دارد، بهتر است در مورد آن بیشتر بدانیم. متأسفانه، بسیاری از ما در مورد سیستم‌های اعلام حریق و سیم‌کشی الکتریکی که آن‌ها را قادر به عملکرد بهینه می‌کند، کاملاً بی‌اطلاع هستیم.

بخش قابل‌توجهی از فناوری‌های کابل اعلام و اطفاء حریق در ده سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته‌اند، حتی باوجوداینکه فناوری سیستم هشدار به‌شدت بهبود یافته است.

همه می‌دانند که سیستم اعلام و اطفاء حریق چیست زیرا در مواقع اضطراری آتش‌سوزی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، اما اکثر مردم نمی‌دانند کابل اعلام حریق چیست. این کابل پایه اصلی هر سیستم اعلام حریق عملیاتی است. وظیفه اصلی آن انتقال سیگنال از یک اتاق به اتاق دیگر در زمان وقوع آتش‌سوزی است.

این کابل جزء اصلی مدار اعلام حریق است. مدار اعلام حریق چه کار می‌کند؟ در حالت ایده آل، چندین برنامه نجات جان از جمله عملکردهای ایمنی، دستگیری و توقف آسانسور، آزادسازی درب و کنترل مهار را تنظیم کرده و نیرو می‌دهد. به بیان ساده‌تر، در تمام مسائل ایمنی آتش‌نشانی نقش اساسی دارد.

اکثر مردم به‌ اشتباه تصور می‌کنند که هر کابل برقی را می‌توان در مدار اعلام حریق استفاده کرد. در حقیقت، انواع خاصی از کابل‌ها وجود دارد که به‌طور خاص برای اعلام حریق طراحی‌شده‌اند. مهم‌تر از همه، انواع مختلفی از کابل‌های اعلام حریق وجود دارد. در نتیجه، هنگام خرید کابل برای استفاده در اعلام و اطفاء حریق، توصیه می‌شود مشخصات کابل اعلام حریق را با دقت موردبررسی قرار دهید.

چه نوع کابلی برای اعلام و اطفاء حریق موردنیاز است؟

وقتی صحبت از سیستم‌های اعلام حریق می‌شود، تمرکز بر قابلیت ایمنی کار عاقلانه‌ای است. ویژگی‌های اصلی کابل‌های قابل‌اعتماد که می‌توانند در سیستم اعلام حریق استفاده شوند چیست؟ کابل‌های نصب‌شده روی دیوارها راه بسیار خوبی برای گسترش آتش هستند. در نتیجه مهم‌ترین ویژگی یک کابل اعلام حریق قابل‌اطمینان، توانایی آن در جلوگیری از گسترش آتش است. هنگام انتخاب کابل مناسب برای سیستم اعلام حریق، باید تمام گزینه‌های موجود را در نظر گرفته و با هم مقایسه کنید تا مطمئن‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

 چه گزینه‌هایی برای کابل‌کشی اعلام حریق وجود دارد؟

دو نوع کابل اعلام حریق وجود دارد که عبارت‌اند از: کابل‌های با قدرت محدود و کابل‌هایی با توان نامحدود. بااین‌حال، کابل‌های غیر محدود به قدرت منسوخ شده‌اند، زیرا کابل‌هایی با توان محدود مزیت بیشتری دارند. کابل‌هایی با توان محدود در محدوده 24 ولت DC کار می‌کنند.

صرف‌نظر از هر نوع کابل اعلام حریق که استفاده می‌کنید یا قیمت کابل اعلام حریق، احتمال زیادی وجود دارد که کابلی با قدرت محدود پیدا کنید که مناسب نیازهای کابل‌کشی سیستم هشدار شما باشد. چهار نوع کابل اعلام حریق با قدرت محدود وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، اما کابل‌های اعلام حریق محافظ FPLR و FPLP ایده‌ال‌ترین گزینه‌ها هستند. هر دو کابل دارای محافظ فویل آلومینیومی پلی‌استر و سیم تخلیه هستند که به‌عنوان محافظ در برابر تداخل خارجی عمل می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، چندین جزء مدار اعلام حریق وجود دارد. هنگام برنامه‌ریزی برای خرید اعلام حریق، باید لیست قیمت دقیق اعلام حریق را بررسی کرده باشید. آیا از خود پرسیده‌اید که چرا قیمت‌های کابل اعلام حریق متفاوت است؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است. قطعات بسته به نوع کابل اعلام حریق متفاوت است.

بنابراین، مهم است که نوع کابل اعلام حریق مورداستفاده خود را به‌دقت موردبررسی قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر سیستم شما از یک سیستم مقاومت انتهایی استفاده می‌کند، کابل هشدار 8 هسته‌ای ایدئال‌ترین گزینه است. بااین‌حال، اگر از مقاومت انتهای خط استفاده نمی‌کنید، با توجه به اینکه هزینه کمتری دارد، می‌توانید به‌سادگی به کابل هشدار 6 هسته‌ای بسنده کنید.

چه زمانی از کابل اعلام حریق محافظت‌شده استفاده کنیم؟

هیچ کدی وجود ندارد که حاکی از استفاده از کابل‌های محافظ در سیم‌کشی سیستم اعلام حریق باشد، در غیر این صورت سازندگان کابل‌های اعلام حریق کابل‌های بدون محافظ تولید نمی‌کردند. بااین‌ وجود، توصیه می‌شود دفترچه راهنمای اعلام حریق خود را مطالعه کنید و ببینید آیا سازنده آن استفاده از کابل اعلام حریق محافظ را توصیه کرده است یا خیر.

به‌طورکلی، کابل‌های اعلام حریق محافظ فقط در هنگام مبارزه با تداخل الکترومغناطیسی پر سروصدا (EMI) یا هنگام نصب کابل‌های بسیار طولانی ضروری هستند.

آیا کابل اعلام حریق باید قرمز باشد؟

در حالت ایدئال، کابل‌های اعلام حریق باید قرمزرنگ باشد تا بتوان مدارهای اعلام حریق را آسان‌تر شناسایی کرد. بااین‌حال، لزوماً نباید قرمز باشند. همیشه می‌توانید انتخاب کنید که از شکل دیگری از کدگذاری رنگ استفاده کنید. شما می‌توانید یک کابل اعلام حریق را با رنگ‌های متفاوت تهیه کنید. آیا بین کابل سفید و کابل قرمز تفاوتی وجود دارد؟ پاسخ منفی است. این کابل کاملاً مشابه کابل اعلام و اطفاء حریق قرمز است و به همان اندازه مؤثر است.

بااین‌وجود، اگر انتخاب شما این است که از رنگ دیگری برای سیستم اعلام حریق خود استفاده کنید، این رنگ باید در سراسر سیستم ثابت باشد. مهم‌تر از آن، رنگ کابل اعلام حریق انتخابی باید کاملاً متفاوت با سایر سیستم‌های سیم‌کشی برق باشد تا به‌راحتی شناسایی شود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که در نصب سیستم‌های اعلام حریق، چندین شرط دیگر نیز وجود دارد که باید رعایت شوند.

برای مثال، کابل‌های اعلام حریق باید از سایر خدمات الکتریکی جدا باشند و ابزارهای پشتیبانی کابل‌های اعلام حریق مانند اتصالات کابل باید فلزی باشند. به بیان ساده هنگام بررسی سیستم اعلام حریق، چندین ملاحظات که فراتر از خود کابل است، باید رعایت شود. در نتیجه، توصیه می‌شود حتی قبل از تصمیم‌گیری، راهنمای نصب کابل اعلام حریق را مطالعه کنید.

تفاوت سیم اعلام حریق و کابل معمولی چیست؟

وقتی PVC ساده در معرض آتش قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ بدیهی است که آتش می‌گیرد و می‌سوزد. حالا تصور کنید وقتی کابل‌های معمولی عایق PVC در تماس با آتش قرار می‌گیرند چه اتفاقی می‌افتد. البته که کابل آتش ‌گرفته و در یکپارچگی سیستم اعلام حریق اختلال ایجاد می‌کند. کابل اعلام حریق با کابل معمولی متفاوت است به این معنا که دارای LDCHK مقاومت در برابر حریق بسیار بالاتری است. در حالت ایدئال، می‌تواند هنگام آتش‌سوزی حداقل برای مدت‌ زمان معقولی به عملکرد مناسب خود ادامه دهد.

پکیج کابل اعلام و اطفا حریق

بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که کابل‌های اعلام و اطفاء حریق توسط همان قوانینی کنترل می‌شوند که استفاده از کابل‌های معمولی را تعریف می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، همان‌طور که نمی‌توانید یک کابل دارای رتبه‌بندی داخلی را در بیرون دفن کنید، اگر قصد دارید برای سیستم اعلام حریق خود سیم‌کشی زیرزمینی انجام دهید، به‌طور خاص به یک کابل اعلام حریق زیرزمینی نیاز دارید. به بیان ساده، درست مانند کابل‌های معمولی، کابل‌های اعلام حریق یکپارچه نیستند. قبل از انتخاب کابل اعلام حریق مناسب، باید عوامل مختلفی مانند نوع سیستم هشدار و محل نصب را به‌دقت در نظر بگیرید.