هالوژن چیست؟

هالوژن فری در سیم و کابل

هالوژن چیست؟

هالوژن ها دسته ای از عناصر شیمیایی بسیار فعال هستند و می توانند با ترکیب بسیاری از فلزات نمک تشکیل دهند. نقطه ذوب و جوش آن ها با افزایش عدد اتمی افزایش می یابد. در شرایط استاندارد، فلوئور و کلر گاز، برم مایع و ید جامد هستند. البته این عناصر در دما و فشار معمولی (300 کلوین، 100000 پاسکال ) جامد می مانند، گروه هالوژن تنها گروه دارای عناصر جامد، مایع و گاز است. عناصر هالوژن همگی مولکول های دو اتمی هستند و خواص فیزیکی آنها به طور منظم تغییر می کند. با افزایش وزن مولکولی نیروی پراکندگی به تدریج افزایش می یابد و رنگ تیره تر می شود و چگالی و حجم اتمی نیز به نوبه خود افزایش می یابد. هالوژن ها همگی اکسید کننده هستند و فلوئور قوی ترین قابلیت اکسیداسیون را دارد. عناصر هالوژن و فلز تعداد زیادی نمک معدنی را تشکیل می دهند و همچنین نقش مهمی در سنتز آلی و سایر زمینه ها دارند.

هالوژن شامل چندین عنصر شناخته شده و چندین عنصر شناخته نشده می باشد که در گروه 17 جدول مندلیف قرار دارند عناصر شناخته شده شامل کلر برم ید فلوئور و استاتین می باشد. در واقع هالوژن ها مولکول های دو اتمی می باشند که نمی توان آزادانه آن را در طبیعت یافت. هالوژن می تواند با عناصر های دیگری نیز ترکیب شود مثلا با ترکیب شدن با گروه اول می تواند که تولید نمک کند.

علت نام گذاری این عناصر به هالوژن چیست؟

وقتی هالوژن ها با سدیم واکنش می دهند نمک هایی تولید می کنند که معروفترین آنها کلرید سدیم یا نمک خوراکی معمولی (که هالیت نیز نامیده می شود) است. کلمه هالوژن از ریشه یونانی (hal) به معنای نمک تولید می شود. به دلیل تعامل زیاد هالوژن ها، هیچ عنصر هالوژن آزاد در طبیعت به شکل ترکیبی آن وجود ندارد. 0.00016 برم و 0.000003 ید. استاتین و تنسین در طبیعت یافت نمی شوند زیرا فقط از ایزوتوپ های رادیواکتیو با عمر کوتاه تشکیل شده اند. یافت می شوند.

عناصر تشکیل دهنده هالوژن

F ( فلوئور-Fluorine )

اولین عنصر در گروه هالوژن هاست عدد اتمی آن 9 و وزن اتمی آن 19 می باشد و در دمای اتاق به صورت گاز می باشد بسیار واکنش پذیر است.

 

Fluorine
Fluorine

Cl ( کلر-Ghlorine )

برای بسیاری از اهداف مانند ضد عفونی کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد عدد اتمی آن 17 و وزن اتمی آن 35 می باشد و معمولا در طبیعت به بسیاری از عناصر دیگر متصل می شوند.

 

Chlorine
Chlorine

Br ( برم-Bromine )

یک نوع مایع فوم قرمز رنگ مایل به قهوه ای با بویی شبیه به بوی کلر که بسیار آزار دهنده می باشد که تنها غیر فلزی می باشد که در دمای اتاق بصورت مایع می باشد.برم در مواجهه با پوست ایجاد سوختگی های دردناک می کند که روند بهبود آن بسیار آرام پیش می رود.

 

Bromine
Bromine

l ( ید-lodine )

یک ماده ای به صورت جامد خاکستری رنگ می باشد هنگامیکه گرم می شود به یک گاز بنفش رنگ تبدیل می شود.

 

Iodine
Iodine

At ( استاتین-Astatine )

آخرین عنصر از هالوژن های شناخته شده می باشد این ماده یک نوع رادیو اکتیو می باشد که به معنای ناپایدار می باشد.

 

Astatine
Astatine

موادی بدون هالوژن نام دارند که شامل هیچ یک از عناصر بالا نباشند.

اکسیداسیون در هالوژن ها

مهمترین تصمیمی که در مورد عناصر هالوژن می توان انجام داد این است که همه آنها عامل اکسید کننده هستند، یعنی حالت اکسیداسیون یا تعداد اکسیداسیون عناصر دیگر را افزایش می دهند، خاصیتی که معادل ترکیب با اکسیژن بوده است. توضیح داده شده در مورد انتقال الکترون از یک اتم به اتم دیگر، زمانی که عنصر دیگری اکسید می شود. خود هالوژن، یعنی عدد اکسیداسیون 0 عنصر آزاد به 1- کاهش می یابد و هالوژن ها می توانند با عناصر دیگر ترکیب شوند و ترکیباتی را تشکیل دهند. به نام هالیدها، یعنی فلوریدها، کلریدها، برمیدها، یدیدها و استاتین ها شناخته می شوند. بسیاری از هالیدها را می توان نمک های هالیدهای هیدروژن در نظر گرفت که گازهای بی رنگی در دمای اتاق و فشار اتمسفر هستند که اسیدهای قوی را در محلول آبی به استثنای هیدروژن فلوراید تشکیل می دهند و در واقع اصطلاح کلی نمک از سنگ نمک یا جدول گرفته شده است. به همین خاطر اکسیداسیون پیشنهاد می شود که هنگام ساخت انواع کابل اعلام و اطفاء حریق از هالوژن به هیچ وج استفاده نشود زیرا اگر این عنصر به کار رود آن محصول تاییدیه و گواهینامه آتش نشانی را دریافت نمی کند.

چرا باید از کابل بدون هالوژن استفاده کرد؟

نگرانی ها از مواد هالوژن از این جهت است که مواد هالوژنی هنگام سوختن از خود گازی بسیار سمی تولید می کنند که حیات انسان را به خطر می اندازد و همچنین باعث خوردگی فلزات می شود.

به طوریکه استفاده از کابل های PVC /XLPE به دلیل وجود عنصر کلرکه هنگام سوختن دود و بویی زننده ایجاد میکنند به مرور زمان در حال کاهش می باشد بنابراین به دلیل ایمنی و حساسیت بالا در پروژه های ساختمانی/مکان های عمومی هتل ها مترو و راه آن و مجتمع های تجاری و تونل ها …. استفاده از کابل سیلیکونی که فاقد هالوژن می باشد، توصیه می شود.

پیاده سازی الزامات صنعت و همینطور استانداردها ی تعریف شده برای کابل های بدون هالوژن  یکی از اهداف شرکت سیلیکون کابل یاقوت در جهت ایمنی در کار و داشتن محیط زیستی سالم است.

بدین منظور شرکت کابل یاقوت با به کار گیری دانش فنی و مهندسین و متخصصین کار آزموده و مجرب و همچنین ماشین آلات و تجهیزات تخصصی در زمینه تولید و آزمایشگاهی مفتخر به تولید سیم و کابل های سیلیکونی بدون هالوژن می باشد که تمام آزمون های مربوط به این الزام طبق استانداردIEC 60754-1/2 در آزمایشگاه شرکت انجام میشود.

مقاله مرتبط با انجام آزمون هالوژن فری در آزمایشگاه تخصصی سیم و کابل شرکت سیلیکون کابل یاقوت.

خواص شیمیایی هالوژن ها

رفتار شیمیایی عناصر هالوژن را می توان به راحتی از نظر موقعیت آنها در جدول تناوبی عناصر مورد بحث قرار داد زیرا آنها گروه 17 را تشکیل می دهند (طبق سیستم شماره گذاری IUPAC)، گروهی که بلافاصله قبل از گازهای نجیب است. اتم های هالوژن حامل هفت اتم هستند. الکترون های ظرفیتی در پوسته خود الکترون بیرونی این هفت الکترون بیرونی در دو نوع متمایز از اوربیتال های خاص s (با دو الکترون) و p (با پنج) هستند و اتم هالوژن احتمالا حاوی یک الکترون دیگر (در اوربیتال p) است. در نتیجه یون هالید همان آرایش (پیکربندی) گاز نجیب در کنار آن در جدول تناوبی است، این پیکربندی های الکترونیکی فوق العاده پایدار هستند.

در دمای اتاق و فشار اتمسفر عناصر هالوژن در حالت آزاد وجود دارند. در فلوئور مولکولی (F2) اتم ها توسط پیوندی که از اتحاد اوربیتال p هر اتم ایجاد می شود به هم متصل می شوند و این پیوند به عنوان پیوند سیگما طبقه بندی می شود. لازم به ذکر است که انرژی تفکیک فلوئور (انرژی مورد نیاز) برای شکستن پیوند F-F) 30) درصد کوچکتر است از انرژی کلر اما مشابه انرژی ید (I2)، ضعف پیوند منفرد (F-F) در مقایسه با کلر را می توان به اندازه کوچک فلوئور نسبت داد. که منجر به همپوشانی کمتر اوربیتال‌های پیوند و افزایش دافعه بین اوربیتال‌های غیرپیوندی شد، اما در ید اوربیتال‌های (p) پراکنده‌تر است، به این معنی که پیوند از کلر یا برم ضعیف‌تر می‌شود. به خاطر همین خواص و ویژگی های شیمیایی هالوژن ها پزشکان تاکید می کنند که به هیچ وج در ساخت کابل های مدیکال از هالوژن استفاده نشود.

لامپ هالوژنی چیست؟

لامپ هالوژن که به لامپ کوارتز نیز معروف است، نوعی لامپ رشته ای واست می آید است که حاوی گاز هالوژن است. لامپ‌های هالوژن نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی گرمای بیشتری ایجاد می‌کنند، زیرا گرمای آن‌ها روی سطح یک محفظه کوچک متمرکز می‌شود و این گرما ممکن است باعث سوختگی و خطر شود، بنابراین باید با توری یا پوشش شیشه‌ای مخصوص و محکم از لامپ‌ها محافظت کنید. البته توجه داشته باشید که بهتر است اگر سیم و کابلی در اطراف این گروه از لامپها قرار دارد کابل های نسوز سیلیکونی باشند.

مزایا و معایب استفاده از هالوژن در ساخت تجهیزات ساختمانی

افزودن هالوژن (فلورین، کلر، برم، ید) به پلاستیک و سایر محصولات پلیمری باعث افزایش نقطه اشتعال می شود. مزیت آن این است که نقطه اشتعال بالاتر از مواد پلیمری معمولی است و نقطه اشتعال آن ها حدود 300 درجه سانتی گراد است. هنگام سوختن، گازهای هالوژنه (فلوئور، کلر، برم، ید) منتشر می کند که به سرعت اکسیژن را جذب می کند و در نتیجه آتش را خاموش می کند. اما عیب آن این است که وقتی غلظت گاز کلر آزاد شده زیاد می باشد، دید ناشی از آن منجر به شناسایی نشدن مسیر فرار می شود و در عین حال گاز کلر بسیار سمی است و سیستم تنفسی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد به همین خاطر امروزه هنگام ساخت کابل های مقاوم در برابر حریق و حرارت به هیچ وج از هالوژن استفاده نمی کنند.

علاوه بر این، گاز هالوژنی که از احتراق پلیمرهای حاوی هالوژن آزاد می شود، در صورت ترکیب با بخار آب، گازهای خورنده و مضر (هیدروژن هالید) تولید می کند که باعث خوردگی برخی از تجهیزات و ساختمان ها می شود. بازدارنده های شعله بروم دار مانند PBB، PBDE، TBBPA پرمصرف ترین بازدارنده های شعله هستند که عمدتاً در صنایع الکترونیک و برق مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله: برد مدار، کامپیوتر، پیل سوختی، تلویزیون و چاپگر و کابل اتو و غیره. این مواد ضد شعله حاوی هالوژن هنگام سوختن دیوکسین تولید می‌کنند و می‌توانند سال‌ها در محیط وجود داشته باشند یا حتی برای زندگی در موجودات تجمع کنند و تخلیه نشوند. بنابراین، بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی به طور کلی حذف کامل مواد حاوی هالوژن، مانند ممنوعیت استفاده از بازدارنده های هالوژن در محصولات خود را ترویج می کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *