کابل ابزار دقیق

کابل ابزاردقیق

کابل ابزار دقیق سیلیکونی

همانطور که از نام آن پیداست از این کابل ها (کابل ابزار دقیق سیلیکونی و یا کابل فرمان سیلیکونی) برای کنترل و بالا رفتن دقت عملکرد سیستم استفاده می گردد که در انواع مختلف تولید می شود این موارد شامل : شیلددار،آرموردار،اسکرین دار، افشان ، نیمه افشان و مفتول میباشد . موارد کاربرد این کابل ها در ولتاژ و جریان پایین است لذا معمولا در سطح مقطع پایین تولید میشوند و تعداد رشته سیم های آن میتواند 61 الی 2 و تعداد زوج آن50 الی 2 باشد. روکش کابل سیلیکونی ابزار دقیق (کابل سیلیکونی فرمان) از نوع  میباشد که این نوع محصول (کابل ابزار دقیق سیلیکونی) با کاربردهای فراوان همراه ساخته است از جمله این کاربردها و مزیت ها میتوان به : مقاوم در برابر حرارت و آتش و خاصیت انعطاف پذیری بالا و استفاده در داخل آب ،کانال کشی ها ، دفن در زمین ،سیستم های حفاظتی و اتاق های فرمان ، پل های هوایی صنعتی ، اتصال اجزا ماشین آلات ، تابلو برق ها،تسمه نقاله ها،خطوط تولید جهت انتقال سیگنال و آسانسور ها و غیره استفاده می گردد.نوع شیلددار این کابل می تواند زوجی یا کلی باشد ، شیلد زوجی باعث تضعیف همشنوایی بین زوج رشته ها میگردد و شیلد کلی قادر است آن را در برابر نویزهای خارجی محافظت نماید.نوع اسکرین دار این کابل نیز میتواند زوجی یا کلی باشد بطوریکه یک یا چند رشته سیم درین مسی قلع اندود شده بر روی هر زوج یا زوج های تابیده بکار می رود.

کابل ابزار دقیق کابل های تک یا چند جفت / سه گانه است که برای حمل سیگنال طراحی شده است. آن ها برای اتصال ابزارها و تجهیزات الکتریکی به ویژه در کارخانه هایی که کنترل فرآیند مورد نیاز است، سیگنال های تولید شده توسط مبدل ها به پانل ها، کنترل کننده ها و سایر دستگاه ها استفاده می شوند.

پیچش جفت ها میزان تداخل الکترومغناطیسی (EMI) را از منابع خارجی یا گفتگوی متقابل بین جفت های همسایه کاهش می دهد.

ساختار با جفت محافظ جداگانه به طور معمول برای سیگنال های آنالوگ و ساخت با سپر کل فقط برای سیگنال های دیجیتال استفاده می شود.

کاربرد کابل ابزار دقیق

کاربردهای معمول کابل ابزار دقیق در صنعت فرآیند است، از جمله: نفت و گاز، مواد شیمیایی و پتروشیمی، تصفیه آب، معدن و به طور کلی در هر کارخانه ای که اتوماسیون فرآیند اجرا می شود.

کابل های ابزار دقیق در پردازش داده ها و کنترل فرآیند استفاده می شوند و برای نصب در فضاهای باز و در زیر زمین مناسب هستند. برای سیگنال های دیجیتال و سلونوئیدها، نوع نمایش داده شده کلی و برای سیگنال های آنالوگ بین جعبه های اتصال و ساختمان اتاق کنترل / الکتریکی، نوع نمایش داده شده منفرد و کلی ممکن است اعمال شود.

انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق از 3 نوع تشکیل شده است. این ها اصولا برای کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. برای انتقال سیگنال پنوماتیک، الکتریکی، الکترونیکی به میدان از ایستگاه کنترل. برای هر دو داده ارسال و دریافت از یک پروتکل استفاده می شود.

کابل برق: کابل برق مجموعه ای از یک یا چند هادی الکتریکی است که معمولا همراه با یک غلاف کلی نگه داشته می شود. مونتاژ برای انتقال نیروی الکتریکی استفاده می شود.

کابل کنترل: این ها عمدتا برای انرژی بخشیدن به رله ها، کنتاکتورها، سیستم کنترل و تجهیزات ولتاژ پایین استفاده می شود.

کابل سیگنال: این ها عمدتا برای انتقال سیگنالهای ولتاژ پایین و RF استفاده می شوند. این کابل تلفن، کابل فرکانس رادیویی، کامپیوتر و کابل داده است.

تفاوت کابل های ابزار دقیق با کابل های کنترل چیست؟

تفاوت بین کابل کنترل و ابزار دقیقا در استفاده است. هر دو می توانند جامد یا رشته ای باشند. برای کنترل کابل های کنترل “برای موتورهای قدیمی” (برای موتورها) باید سیم بزرگتری نسبت به کابل های ابزار داشته باشید تا بتوانند جریان های بزرگتر مورد نیاز برای استارت موتور را کنترل کنند. آن ها به طور معمول در زیر پایانه های پیچ خاتمه می یابند و سیم جامد این خاتمه را راحت تر می کند.

کابل های ابزار دقیق قطر کمتری داشته و اغلب از سیم رشته ای ساخته شده اند که انعطاف پذیرتر است. امروزه با استفاده بیشتر از کنترل های الکترونیکی استارت، سیم کشی کنترل کننده کلید (قطع کننده) است که به سیم قطر بزرگ تر نیاز دارد.

تفاوت دیگر بین 2 نوع این است که کابل ابزار دقیقا یک جفت محافظ (محافظت شده) و پیچ خورده است. این ساختار به منظور به حداقل رساندن “تلاقی” (اتصال القایی) است که باعث خوانش اشتباه برای ابزار دقیق می شود. کابلهای کنترل که مدارهای آنها با ولتاژ 125 VDC ، 110 VAC یا 220 VAC کار می کنند، به طور کلی از این سیستم مصون هستند و بنابراین نیازی به محافظ ندارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید