کابل ضدحریق وتفاوت آن با کابل بازدارنده شعله چیست؟

کابل ضدحریق وتفاوت آن با کابل بازدارنده شعله چیست؟

 

تفاوت کابل ضدحریق و کابل بازدارنده شعله در چیست؟ آتش سوزی یکی از بزرگ ترین خطرات در مراکز مختلف است و اکثر آن ها به دلیل خرابی برق اتفاق می افتد. بنابراین جای تعجب نیست که پیشرفتی در زمینه مهار حوادث ناشی از آتش سوزی حاصل شده است. کابل های الکتریکی از نظر استفاده از آن ها مسیری طولانی را طی کرده اند و پیشرفت در خصوصیات آن ها جهش های عظیمی را در تلاش برای ایمنی ایجاد کرده است.

کابل ضد حریق و نسوز و کابل بازدارنده شعله به دلیل سودمندی آن ها در صورت آتش سوزی به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود، هر دو به نظر مشابه می رسند؛ اما کاربردهای بسیار متفاوتی دارند و در صورت آتش سوزی واکنش های متفاوتی نشان می دهند.

 

تفاوت کابل ضدحریق و کابل بازدارنده شعله

_ یک کابل ضدحریق در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه خواهد داد و همچنین به عنوان کابل یکپارچگی مدار شناخته می شود. از طرف دیگر یک کابل بازدارنده شعله باعث انتشار و انتقال آتش نمی شود. به این ترتیب یک کابل ضدحریق باعث می شود تا مدار در حالت عمل باقی بماند و امکان انتقال برق از طریق آن فراهم شود؛ در حالی که چنین چیزی در مورد کابل بازدارنده شعله وجود ندارد.

_ از کابل های ضدحریق در مدارهای الکتریکی بحرانی مانند مدارهای ایمنی و مدارهای پشتیبانی کننده حیات که برای کار در موارد اضطراری مورد نیاز است، استفاده می شود. از طرف دیگر، کابل های بازدارنده شعله در تمام مدارهای دیگر استفاده می شوند؛ بنابراین در صورت آتش سوزی می توانند گسترش آن را مهار کنند. یک کابل مقاوم در برابر شعله مطابق IEC 60331 عبور داده می شود و در غلاف های رنگی محصور می شود. رفتار کابل های مقاوم در برابر شعله در اثر عبور از IEC 60332 از قبل تعریف شده و در یک پوسته بیرونی خاکستری یا سیاه محصور شده اند.

هر دو کابل بازدارنده شعله و کابل ضدحریق برای یک احتمال استفاده می شوند؛ اما در صورت آتش سوزی رفتار بسیار متفاوتی دارند. سرمایه گذاری در این نوع کابل ها ایمنی ارائه شده برای همه افراد را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

 

حرف آخر

برنامه ریزی برای آتش سوزی و بلایای طبیعی بسیار دشوار است؛ بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار است که مشخص کننده ها و پیمانکاران در مورد زمان استفاده از کابل ضدحریق تفاوت ها و نحوه انتخاب صحیح را بدانند. کابل های بازدارنده شعله برای مقاومت در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید طراحی شده اند. کابل ضدحریق  برای حفظ یکپارچگی مدار طراحی شده و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهد.

هر دو نقش مهمی در حفظ یکپارچگی محیط زیست در هنگام حادثه آتش سوزی و بهبود شانس فرار و زنده ماندن دارند.

برنامه های معمول برای این کابل ها شامل ساختمان های عمومی از مدارس تا بیمارستان ها، ایستگاه های راه آهن زیرزمینی و زمینی، مکان های تفریحی و همچنین شناورهای دریایی و محیط های خطرناک مانند سیستم عامل های نفت و گاز است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *