دتکتور چیست؟

دتکتور چیست؟

دتکتور، یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه آن تشخیص و هشدار دادن خطر آتش و آتش سوزی را به عهده دارد. از این دستگاه می توان به عنوان مهمترین قطعات در سیستم های کشف و اعلام حریق، دتکتورها (دستگاه تشخیص اتش سوزی) اشاره کرد. هدف از طراحی دتکتور تشخیص آتش قبل از گسترش و همه گیر شدن آن بوده است. سنسورهای حساس به حرارت و دود در این وسیله باتوجه به این است که به کدامیک از موارد آتش مانند حرارت، دود و … حساس باشند در گروه‌های مختلف دسته بندی خواهند شد.

از مزیت های تشخیص به موقع آتش سوزی علاوه برفراهم کردن فرصت فرار، به خاموش کردن هرچه سریع‌تر آتش برای انجام عملیات اطفاء حریق کمک بسزایی می‌کند به همین خاطر وجود آن‌ها در هر ساختمانی ضرورت دارد ضمن آنکه سیگنال های مربوطه را بصورت فوری به ایستگاه‌های آتش نشانی انتقال میدهد.

انواع دتکتورها کدامند:

به طور کلی دتکتورها به چند دسته ی دودی، حرارتی، گازی و … تقسیم بندی میشوند که در ادامه به توضیح چند نمونه از دتکتور ها میپردازیم:

دتکتور دودی نقطه ای چیست؟

دتکتور دودی نقطه ای نسبت به بقیه دتکتور ها محبوب تر است. وقتی که فضای دتکتور نقطه ای پر از دود آتش سوزی شود دستگاه شروع به هشدار دادن می کند. دتکتور دودی نقطه ای به دو مدل دتکتور دودی نوری و دتکتور دودی یونیزه تقسیم می شود. اتاق خواب ها و هال، لابی، آسانسور، انبارهای ذخیره سازی، راه پله ها و ….

پیشنهاد میکنم مطلب” کابل اتو ” را بخوانید.

دتکتور چیست

دتکتور حرارتی چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است حساسیت این نوع دتکتور درجه حرارت می باشد، در هنگام آتش سوزی با توجه به تغییر دمایی که ایجاد می شود این دتکتور ها فعال شده و شروع به هشدار دادن می کند. دتکتور حرارتی به دو نوع تقسیم می شود، دتکتور اول نسبت به تغییر دمای ناگهانی و سریع واکنش نشان می دهد از این نوع دتکتور می توان در پارکینگ ها استفاده کرد. نوع دوم دتکتور حرارتی به این شکل است که نسبت به دمای ثابت شروع به هشدار دادن می کند از این نوع می توان در موتور خانه ها و آشپزخانه ها استفاده کرد.

در کل دتکتور حرارتی برای مکان های مناسب است که گرد و غبار زیادی ایجاد می شود و اگر از دتکتور های دودی استفاده کنیم ممکن است نسبت به گرد و غبار واکنش نشان دهد.

دتکتور دودی حرارتی چیست؟

دتکتور دودی حرارتی ترکیبی از دو دتکتور دودی و حرارتی ثابت می باشد. این نوع دتکتور نسبت به حریق، دود، حرارت حساس می باشد و شروع به هشدار دادن می کند.

پیشنهاد میکنم مطلب ” کابل مدیکال ” را بخوانید.

دتکتور چیست

دتکتور گازی چیست؟

دتکتورهای گازی نسبت به نشت گاز حساس می باشند وتوانایی این را دارنتد که نشت گاز را تشخیص دهند، انواع مختلف این دتکتور در بازار موجود می باشد. اما بیشترین استفاده ای که از دتکتور گازی می شود در موتورخانه ها، آشپزخانه، شوفاژخانه می‌باشد در این مکان ها ممکن است به هر دلیلی شعله های گاز خاموش شود که در این صورت ساعت‌ها گاز در هوا باقی می ماند. اما در شوفاژخانه‌ها ممکن است بر اثر نشتی گاز مونوکسید کربن در محل اتصالات و یا شکستگی لوله‌ها، اتفاقات ناگواری رخ دهد.
دتکتورهای گازی به دو دسته دتکتورهای تشخیص دهنده گازهای سوختنی، و دتکتورهای تشخیص دهنده گازهای سمی تقسیم میشوند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *