سیم سیلیکونی ودلیل کاربرد ماده سیلیکون در آن چیست؟

کابل ضدحریق وتفاوت آن با کابل بازدارنده شعله چیست؟

دلیل کاربرد ماده سیلیکون در سیم سیلیکونی چیست؟

سیم سیلیکونی فواید زیادی برای کاربردهای صنعتی دارد. کابل های پوشش داده شده با سیلیکون دارای دامنه حرارتی بسیار بالا بین -90 درجه سانتیگراد (-130 درجه فارنهایت) در انتهای پایین تا 200 درجه سانتیگراد (392 درجه فارنهایت) در انتهای بالا هستند. این ویژگی آن ها را به یکی از قابل اعتمادترین کابل های گرما تبدیل می کند. همچنین کابل های سیلیکون به دلیل انعطاف پذیری معروف هستند.

سیلیکون یک ماده معدنی خاکی کمیاب است و خواص طبیعی مقاوم در برابر آتش سیلیکون آن را در میان قابل اطمینان ترین کابل ها در مورد مقاومت در برابر حرارت قرار می دهد.

دلیل کاربرد ماده سیلیکون در سیم سیلیکون

سیلیکون یک ماده لاستیکی است که از نظر مکانیکی مانند مواد سخت دیگری که می تواند مقاومت سختی در برابر ضربه ایجاد کند، سخت نیست؛ اما تولیدکنندگان جبران این کار را با استفاده از لاک سیلیکونی امکان پذیر می دانند. علیرغم آن، مزیت اصلی سیم عایق سیلیکونی در مصارف مسکونی و تجاری مقاومت در برابر آتش است – در صورت نیاز به حفظ یکپارچگی مدار، آن ها مطمئن ترین کابل ها هستند.

در صورت آتش گرفتن کابل سیلیکونی، لایه ای از سیلیس ذوب شده وجود دارد که در هادی رسوب می کند و عایق بندی بالایی را ایجاد می کند. همچنین می توان مواد افزودنی خاصی اضافه کرد که می توانند خصوصیات دفاعی سیلیس را برای هادی افزایش دهند. کابل سیلیکونی در دمای بالا به عنوان “LSZH” طبقه بندی می شود: مواد دود کم و هالوژن صفر.

 

3 عنصر عایق سیلیکونی

سیلیکون مقاوم ترین ماده لاستیکی در برابر آتش است و عایق لاستیک سیلیکون از 3 عنصر اصلی تشکیل شده است: هیدروژن، اکسیژن و کربن. سیلیکون گران تر از سایر کابل های مقاوم در برابر شعله است؛ زیرا ماده ای نادر است و از دهه 1940 که برای اولین بار در کارخانه ها مورد استفاده قرار گرفت، مورد علاقه صنعت بوده است. در مراحل اولیه توسعه آن، تولیدکنندگان با خواص قدرت محدود آن دست و پنجه نرم می کردند؛ اما از آن زمان این مشکلات برطرف شده اند.

تولیدکنندگانی مانند ZW Cable از مواد پرکننده و مواد افزودنی استفاده می کنند که سیلیکون را تقویت می کند و آن را به مقاوم ترین و قوی ترین کابل ها تبدیل می کند. نسل جدیدتر سیم 16 AWG ساخته شده از سیلیکون غیر واکنشی و پایدار است. همچنین در محیط های شدید بسیار مقاوم است. به دلیل محبوبیت گسترده آن در ساخت، سیم سیلیکونی را می توان در بسیاری از وسایل الکترونیکی از باتری های کوچک گرفته تا وسایل نقلیه بزرگ نظامی یافت.

صنایعی که از سیم سیلیکونی استفاده می کنند:

· صنعت خودرو

· صنعت پزشکی

· صنعت هوافضا

· صنعت الکترونیک

· صنعت ساخت و ساز

· صنعت تولید

داخلی کابل های سیلیکونی مشابه دیگر کابل های معروف مانند کابل های PVC و کابل تفلون است. در داخل آن ها از هادی های رشته ای مسی ساخته شده اند. با این حال، عایق بسیار متفاوت است و سیلیکون را از هم جدا می کند. “ژاکت” کابل های سیلیکون از لاستیک سیلیکونی قدرتمند و ترکیبی از مواد شیمیایی دیگر تشکیل شده است که آن را تقویت می کند.

 

رشته های مختلف سیم در هر کابل سیلیکونی وجود دارد و گاهی اوقات آن ها به منظور نشان دادن عملکردها، دارای رنگ های مختلف هستند. در بین کابل های سیلیکون نیز تغییراتی وجود دارد. بعضی از آن ها برای خطوط انتقال نیرو مناسب هستند و برخی دیگر برای اتصالات الکتریکی کوچکتر در دستگاه ها مناسب هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *