ضرورت استفاده از کابل مقاوم در برابر حریق چیست؟

ضرورت استفاده از کابل مقاوم در برابر حریق چیست؟

استفاده از ابزارهایی مثل کابل مقاوم در برابر حریق و همچنین سایر کابل های مشابه در این حوزه، یک امر اجتناب ناپذیر در زمینه پیشگیری از وقوع خطراتی مثل آتش سوزی می باشد، چرا که در زندگی های امروزه به علت افزایش جمعیت شاهد ساخت و سازهای روز افزون ساختمان‌ها و اماکن بزرگ هستیم و در مقابل نیز نیاز به افزایش امنیت جانی و مالی نیز کاملاً احساس می شود و از آنجایی که ایجاد موقعیت های امنیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند، برای انجام این امر اصولاً اقدامات پیشگیرانه در انواع زمینه ها به کار گرفته می‌شود.

علاوه بر استفاده از این چنین وسایل، در سایر موارد مثل روش های مهندسی، اقدامات مفیدی به جهت کم نمودن تاثیرات آلاینده های خطرناک (مواد قابل انفجار و اشتعال، بخار ها و گازهای سمی) انجام پذیرفته است.

در اکثر ساختمان‌سازی های امروزه شاهد استفاده از متریال هایی هستیم که اغلب خاصیت سوختنی بالایی دارند و این مصالح در تمامی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان مشاهده می‌شوند و البته که حضور آنها سبب افزایش ریسک ایجاد آتش سوزی در ساختمان ها خواهد شد، لذا توجه به مسائل پیشگیرانه و حفاظتی در برابر حریق امری عاقلانه و اجتناب‌ناپذیر به شمار می رود.

مزیت های کابل مقاوم در برابر حریق

همانطور که از اسم این کابل ها مشخص است، در مقابل حریق و آتش سوزی بسیار مقاوم می باشند و پایداری خوبی را از خود نشان می دهند. این کابل ها به جهت استفاده در محیط های ساختمانی طراحی و تولید شده اند. شاخص بارز کابل مقاوم در برابر حریق، غیر قابل اشتعال بودن است که علت آن متریال استفاده شده در این کابل ها می باشد و بعلاوه این کابل ها بسیار منعطف هستند که سبب افزایش کارایی آنها می شود. لازم به ذکر است که استفاد از موادی مانند سیلیکون به جهت خواص زیادی که دارد مانند انعطاف پذیری بالا، فاقد گاز سمی هالوژن، کم دود و غیر قابل انتشار شعله بودن، میتواند گذینه مناسبی برای عایق و روکش این نوع از کابل هاست.

در حین آتش سوزی در صورت مجاورت با شعله، این کابل ها دود بسیار کمی از خود تولید می کنند که این دود ها به هیچ وجه سمی و خطرناک نیستند و حضور آنها در اماکن مختلف باعث افزایش ایمنی تجهیزات و همچنین بالا رفتن امنیت افراد حاضر خواهد شد.

اما اگر بخواهیم به طور جامع تر به خصایص این کابل ها بپردازیم به موارد زیر می توانیم اشاره کنیم:

  • پایداری در برابر شعله و حریق
  • پایداری قابل قبول در مقابل حریق و آب
  • متصاعد نمودن گاز بسیار کم در حین آتش سوزی و فاقد گاز سمی هالوژن
  • علاوه بر مقاومت در برابر حریق، در هنگام ایجاد فشار و ضربات مکانیکی نیز بسیار مقاوم هستند.
  • ایجاد دود بسیار کم(  توده ایجاد شده سمی و خطرناک نیست)
  • خاصیت خود خاموش شوندگی و عدم انتشار شعله به سایر نقاط کابل

آشنایی با استاندارد های کابل مقاوم در برابر حریق

ایمنی:

طبق استاندارد  8402:1992 ISO کلمه ایمنی بدین صورت معنا می شود که در هنگام بروز حادثه احتمال ایجاد آسیب، خسارت مالی و خسارت جانی به میزان چشمگیر و قابل قبولی محدود شده و کاهش یابد. پس با توجه به این تعریف میتوان به این نتیجه گیری رسید که واژه ایمنی یک امر نسبی محسوب می شود پس نمی‌توان ایمنی مطلق را در مکان مورد نظر ایجاد کرد و در واقع ایمنی و محافظت مجموعه‌ای از حالات و شرایطی می باشد که در آن خطرات ایجاد شده برای افراد به حداقل برسد.

NFPA

این واژه مخفف  عبارت American National Fire Protection Association می باشد که به معنای انجمن ملی آتش نشانی آمریکا تعریف می گردد.

NFPA واجد استاندارد هایی بوده که در مقایسه با سایر سازمان ها و گواهینامه ها معتبرتر و ارجح تر است و اکثر تولیدکنندگان تجهیزات ایمنی و آتش نشانی به دلیل استانداردهای سخت گیرانه NFPA سعی در دریافت این تاییدیه دارند، چرا که این استاندارد در سطح بین‌المللی قابل قبول می باشد. بدین منظور تمامی کارخانه ها و تولید کنندگان در تلاش هستند تا محصولات خود را در سطح بین المللی معتبر نموده و به فروش برسانند.

استاندارد 2196UL

کابل مقاوم در برابر حریق می تواند این استاندارد را دریافت کند که پایداری مدار و اتصالات مربوط به مدار را حداقل تا 120 دقیقه در حین حریق حفظ نماید.

کد بین المللی برق 760 NEC Article

این کد واژه تعریف مشخصی برای تمامی وسایل و تجهیزات (سیم کشی، مدار های تحت فرمان، مدار های متصل به تغذیه سیستم و غیره) استفاده شده در سیستم های اعلام و اطفاء حریق تعریف نموده است.

انواع مختلف کابل مقاوم در برابر حریق بر اساس ضوابط NEC

کابل مقاوم در برابر حریق استفاده شده، بر اساس مکان و فضای کاربری به 3 دسته اصلی طبقه بندی می شود :

FPL Power – limited fire alarm cable

این کابل ها به جهت استفاده عمومی در کلیه  سیستم های اعلام حریق به جز داکت ها، فضاهای مملو از ماده پلنیوم و رایزرها  قابل نصب می باشند.در واقع هر فضایی که کابل با جریان طبیعی هوا و محیط مجاور باشد، قابلیت نصب این کابل ها وجود دارد.

FPLR Power – limited fire alarm riser cable

موارد استفاده این کابل ها در مسیر و شفت‌های عمودی بین طبقات و همچنین در رایزر ها می باشد. تمامی کابل های FPLR می‌بایست شامل خاصیت ضد حریق باشند تا از نشر و گسترش آتش در بین طبقات پیشگیری به عمل آید.

FPLP Power – limited fire alarm plenum cable

طبق کد بین المللی تعریف شده NEC این کابل ها به جهت نصب و استفاده در فضاهای باز مناسب می باشند تمامی کابل های استفاده شده، اضافه بر خاصیت ضد حریق بودن می بایست شامل ویژگی عدم گسترش دود و گاز هالوژن نیز باشند.

شرکت سیلیکون کابل یاقوت، به منظور رفع نیازهای داخلی کشور با سابقه بی نظیر در انواع پروژه ها، آماده ارائه محصولاتی نظیر کابل های اعلام و اطفاء حریق، کابل مقاوم در برابر حریق، کابل کنترل و همچنین سایر محصولات مرتبط به هموطنان عزیز می باشد.

سعی این شرکت بر این موضوع می باشد که علاوه بر کم نمودن هزینه های مصرف کننده، کشور را از انجام واردات این قبیل محصولات بی نیاز نماید. این شرکت علاوه بر راه اندازی و نصب وسایل و تجهیزات استاندارد و به روز دنیا به صورت کاملاً مهندسی و تخصصی، در حوزه فروش سیم و کابل های اعلام حریق و همچنین کابل های مقاوم در برابر حریق به عملکرد خود ادامه می دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *