کابل سیلیکونی ، کابل نسوز

کابل سیلیکونی ، کابل نسوز

کابل سیلیکونی ، کابل نسوز

در این مقاله از سایت شرکت کابل یاقوت درباره‌ی کابل سیلیکونی ، کابل نسوز  توضیح میدهیم و به موارد استفاده و کاربرد این نوع کابل ها اشاره میکنیم ، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

عملکرد کابل ها با عایق سیلیکونی  به دلیل حضور سیلیکون رابر در ترکیب آنها موجب برتری این دسته از کابل ها ( کابل نسوز ) نسبت به کابل هایی با سایر پلیمرها شده است. سیلیکون از خانواده پلیمرهای ترموست الاستومری است که  فاقد بسیاری از عیوب فیزیکی و شیمیایی می باشد، جایگزینی عنصر سیلیس در اسکلت پلیمر به جای کربن موجب شده که این نوع پلیمر خواص منحصر به فردی داشته باشد، که در زیر به چند ویژگی که موجب شده سیم و کابل سیلیکونی از دیگر محصولات متمایز باشد اشاره می شود:

سیم و کابل های سیلیکونی، با انعطاف پذیری و مقاومت عایقی بالا ارائه می شود که این امر سبب جلوگیری از نشتی الکتریکی می شود؛ عملکرد سیم و کابل های سیلیکونی در محیط مرطوب و محیط هایی که نیاز به مقاومت مکانیکی و کششی بالا دارند مثلا اعماق زمین ، کاهش نمی یابد .

سیم و کابل های سیلیکونی همچنین، سازگار با محیط زیست و بدون آلودگی می باشند ؛ از ویژگی های بارز این محصولات، عاری بودن از هرگونه گازهای سمی ازجمله گازهای گروه هالوژن می باشد. که بسیار خورنده و سمی هستند که در حین حریق سبب خفگی افراد می گردد که این خاصیت بر اساس استاندارد بین المللی IEC 60754-1 و IEC 60754-2 در آزمایشگاه شرکت کابل یاقوت آزمون می شود.

از ویزگی های خارق العاده این محصول انعطاف پذیری کابل ها در حین مقاومت آن در برابر سایش، خمش و هرگونه آسیب مکانیکی حتی در دماهای پایین بوده که برای مصارف خاص حائز اهمیت است ( البته لازم به ذکر است بخشی از انعطاف این کابل ها مربوط به کلاس بندی هادی آن ها می باشد که هادی های تک رشته یا کلاس یک به علت انعطاف کمترشان  نسبت به هادی های کلاس 5 یا 6 برای مصارفی که نصب ثابت هستند کاربرد دارند )

از جمله خواص این کابل ها به کم دود بودنشان حین حریق می توان اشاره کرد، براساس استاندارد بین المللی IEC 61034-2 آزمون می شود و حداقل نور عبوری مجاز از دود ایجاد شده توسط حریق 60% می باشد.
از ویژگی مهم دیگر سیم و کابل های سیلیکونی میتوان به بازدارنده انتشار شعله بودن آنها اشاره کرد که مطابق استاندارد IEC 60332-1-2 در آزمایشگاه کابل یاقوت مورد آزمون قرار میگیرد.

ساختار کابل سیلیکونی :

به صورت کلی کابل های الکتریکی به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. کابل های مقاوم در برابر حرارت
  2. کابل های مقاوم در برابر حریق

کابل ها متشکل از سیم های الکتریکی با رساناهایی عمدتا از جنس مس عایق شده با لاستیک سیلیکون و همچنین پوشیده شده با غلافی از جنس سیلیکون می باشد. این  ساختمان ، ساده ترین شکل کابل است ؛ اما همانطور که می دانید نویز می تواند  با به وجود آوردن میدان مغناطیسی باعث ایجاد اختلال در رساندن داده ها باشد از این جهت درصورت کاربرد کابل در مصارفی که بسیار حساس در انتقال داده باشد، از کابل های فویل و شیلد دار استفاده می شود که تاثیر نویز را کاهش می دهد.

شیلدها  عموما از جنس مس بافته شده در سایز ها با درصد پوشش های مختلفی  هستند ؛ فویل ها نیز ورقه های از جنس آلومینومی هستند که یک سمت آن رسانا و سمت دیگر آن نارسانا می باشد ؛ سمت نارسانای آن به سیم زمین موجود در کابل متصل می شود تا نویز تخلیه شود؛ نویز ها بر روی فویل تجمع کرده و توسط شیلد تخلیه شده و ولتاژ آن صفر میشود.

 کابل نسوز

کابل نسوز واژه ای ساخته ذهن افراد غیر متخصص بوده چرا که تمامی کابل ها می سوزند برای این منظور بهتر است بگوییم ، کابل مقاوم در برابر حریق و یا کابل سیستم اعلام حریق که میتوان این گونه معرفی کرد؛ کابل اعلام حریق کابلی است که بتواند توان مقدار مشخصی شعله مستقیم را برای مدت زمان مشخصی بر مبنای استاندارد های روش آزمون مربوطه تحمل نماید.

با رشد تکنولوژی در سال های اخیر، ساختمان های بلند، بیمارستان ها، فرودگاه ها، مترو، تونل و مراکز عمومی و… نیز ساخته می شوند که در همه ی این تاسیسات، ایمن بودن افراد و اموال اهمیت ویژه ای دارد که چگونه حین آتش سوزی جریان برق و ارتباطات برقرار باشد و همچنین کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی مسئله ای است که توجه بسیاری را به خود جلب میکند.

تمامی این موارد با انتخاب صحیح ادوات اعلام و اطفاء حریق قابل حل هستند برای مثال با کاربرد سیم و کابل های سیلیکونی به دلیل ویژگی های خارق العاده آن که در ادامه به آن می پردازیم میتوان تا حد چشم گیری این موارد را برطرف کرد.

فن آوری کابل سیلیکونی به گونه ای بوده که علاوه بر نقش عایق بندی و نظم بخشیدن به ساختمان کابل، به تنهایی می تواند همانند نوار میکا که مقاوم در برابر حریق است عمل کند و این مسئله می تواند مقدار قابل توجهی از هزینه ها را کاهش دهد.

در کابل های اعلام حریق ، طراحی به گونه ای صورت گرفته است که حتی تا مدتی بعد از شرایط حریق و آتش سوزی نیز کابل عملکرد مناسبی داشته باشد. ولی به مرور با افزایش دما در اثر حریق صورت گرفته از عملکرد صحیح به لحاظ فیزیکی و الکتریکی خارج می گردد.

این نوع از کابل اعلام حریق منحصرا برای شرایط حریق و آتش می باشد. در شرایط دمایی بالا نیز به لحاظ شرایط فیزیکی اعم از سوخته نشدن، تغییر شکل ندادن، نرسیدن دما به مرکز کابل و عدم نفوذ میدان های مغناطیسی بر روی هادی کابل و اختلال در سیستم انتقال دیتا طراحی شده اند. لازم به ذکر می باشد که مواد بکار رفته برای عایق این کابل ها از مواد معدنی می باشند و از عایق PVC و این قبیل عایق های پلاستیکی در این کابل ها استفاده نمی گردد.

طراحی این نوع از کابل های سیلیکونی مخصوص مقاومت در برابر آتش برای رساندن پیوسته جریان و سیگنال الکتریکی به تجهیزات الکتریکی یا کنترلی مانند سیستم اعلام حریق ، سیستم اعلام آلارم و صدا و سیستم روشنایی اضطراری در شرایط حریق می باشد؛ یکی دیگر از خاصیت های این نوع از کابل های سیلیکونی شیلددار مقاوم در برابر حریق و آتش ، این است که به صورت تک و یا چند رشته می توانند برای جلوگیری از خسارات مکانیکی تجهیزات کنترلی بکار گرفته شوند.

ساختار کابل های مقاوم در برابر حریق تولیدی در شرکت سیلیکون کابل یاقوت به گونه ای است که علاوه بر ساختمان کابل ساده قید شده در فوق ، یک لایه بافت فایبر گلاس از جنس الیاف شیشه بافته شده نیز استفاده می شود که سبب شده کابل تا دمای 450˚c  تحمل دمایی داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است تمامی کابل های مقاوم دربرابر آتش سیلیکونی طراحی و تولید شده در شرکت کابل یاقوت با آزمون شدن مطابق استاندارد های روش آزمون کابل های مقاوم دربرابر آتش IEC 60331-21 ، BS 6387 و همچنین BS 50200 قابلیت خود را نسبت به مقاوم در برابر حریق بودن به اثبات رسانده اند.

 


مطلب مرتبط : کابل نسوز چیست؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *