کابل ضد حریق(کابل ضد آتش؟)

کابل ضد حریق(کابل ضد آتش؟)

کابل ضد حریق

در این مقاله درباره‌ی کابل ضد حریق یا (کابل ضد آتش؟)  توضیحات کوتاهی را داده ایم و به موارد کاربرد این نوع از کابل های مقاوم در برابر حرارت پرداخته ایم ، پس تا آخر این مقاله از سایت سیلیکون کابل یاقوت با ما همراه باشید.

 

تجهیزات الکتریکی به گونه ‌ای هستند که در ساخت آن ها شرایط و نکات مختلفی مد نظر قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت این تجهیزات، کیفیت بالا در ساخت آن ها به کار برده می شود. کابل ها به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی نیز از این شرایط مستثنی نخواهند بود. از آنجایی که سیستم کابل اعلام و اطفاء حریق باید تحت استاندارد مناسب طراحی شود و قطعات آن باید با یکدیگر دارای همخوانی باشند، استفاده از کابل نسوز یا کابل ضد حریق نیز مد نظر قرار می‌ گیرد.

امروزه در ساختمان های مختلف خصوصاً ادارات، صنایع و مراکز تجاری و صنعتی بهره مندی از تکنولوژی اعلام و اطفاء حریق امری کاربردی محسوب می شود. این تکنولوژی موجب می شود که در برابر خطرات احتمالی آتش ‌سوزی بتوان از خطرات پیش رو جلوگیری نمود؛ هر زمان که فضای عمومی برنامه ریزی می شود، «برنامه ریزی برای بدترین ها» همچنان ادامه دارد.

برنامه‌ریزی آتش‌سوزی و بلایا بسیار پر زحمت است، بنابراین بسیار مهم است که مشخص‌کنندگان و پیمانکاران بدانند چه زمانی از Flame Retardant و چه زمانی از کابل مقاوم در برابر آتش استفاده کنند، چه تفاوت‌هایی با هم دارند و چگونه باید به انتخاب‌های درست رسید.
کابل های مقاوم در برابر شعله برای مقاومت در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید طراحی شده اند.

کابل های مقاوم در برابر حریق برای حفظ یکپارچگی مدار طراحی شده اند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می دهند؛ که هر دو نقش مهمی در حفظ یکپارچگی محیط در هنگام حادثه آتش سوزی و بهبود شانس فرار و زنده ماندن دارند.
کاربردهای معمول کابل مقاوم در برابر آتش شامل ساختمان‌های عمومی از مدارس تا بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن زیرزمینی و زمینی، مکان‌های خرده‌فروشی و تفریحی و همچنین کشتی‌های دریایی و محیط‌های خطرناک مانند سکوهای نفت و گاز است.

 

شرکت کابل یاقوت می تواند طیف کاملی از کابل های مقاوم در برابر آتش را برای مطابقت با آخرین استانداردهای روش آزمون و ساخت ، ارائه دهد.

 

برخی از ویژگی های کابل ضد حریق شرکت کابل یاقوت شامل موارد زیر است :

  1. حفظ یکپارچگی مدارد
  2. مقاوم در برابر انتشار شعله مطابق با استاندارد IEC 60332-1-2
  3. تولید دود کم مطابق با استاندارد IEC 61034-2
  4. عاری از گازهای سمی هالوژن مطابق با استاندارد IEC 60754-1/2
  5. قابلیت انعطاف بالا

کابل های مقاوم در برابر آتش شرکت کابل یاقوت نه تنها قادر به مقاومت در برابر اشتعال و جلوگیری از گسترش شعله هستند، بلکه می توانند برای چند ساعت با توجه به شرایط استاندارد روش آزمون مشخص تحت دمای تعریف شده، در حالی که آتش در اطراف آنها بیداد می کند به عملکرد عادی خود ادامه دهند و آنها را برای استفاده در سیستم های حیاتی ایمنی ایده آل می کند.

 

 

بررسی کابل ضد حریق

همانگونه که می ‌دانید کابل ها به گونه ای طراحی می شوند که در شرایط محیطی متفاوت بتوانند کاربرد مناسب داشته باشند. کابل ضد آتش نیز با توجه به مکان های مهمی که مورد استفاده قرار می گیرد، باید با استانداردهای بین المللی طراحی شود.

این کابل ها در یک بازه زمانی خاص باید قابلیت تحمل حرارت با میزان بالا را داشته باشند. کابل ضد آتش با استاندارد ال پی سی بی، طراحی و مورد تایید واقع می ‌شود. این استاندارد به عنوان یک ضمانت مناسب می تواند به کاربران اطمینان دهد که با کیفیت بالا عملکردی مناسب خواهند داشت؛ کابل ضد حریق که با نام کابل های مقاوم در برابر آتش یا کابل های آتش سوزی نیز شناخته می شود به منظور حفظ یکپارچگی مدار طراحی می شود.

نحوه آزمایش کابل ضد حریق

به هنگام ساخت کابل ضد حریق شرایط مختلفی بر روی آن ها مورد آزمایش قرار می گیرند. این کابل ها علاوه بر مقاومت در برابر آتش باید با مقاومت در برابر شعله نیز بررسی شوند. تفاوت فراوانی بین کابل های مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر آتش وجود خواهد داشت. علاوه بر این در بررسی و آزمون های کابل ضد حریق، این کابل ها را در بازه زمانی مشخص با شرایط خاص مورد بررسی قرار می ‌دهند.

عوامل موثر بر قیمت و کیفیت کابل ضد حریق

با توجه به مکان های مورد استفاده، خرید کابل ضد حریق می تواند با کیفیت های گوناگون انجام پذیرد. از جمله عوامل موثر بر کیفیت کابل ضد آتش می ‌توان به ضخامت روکش و عایق آن اشاره کرد. علاوه بر این با توجه به متریال به کار رفته در ساخت این کابل ها، کیفیت آن ها مد نظر قرار می ‌گیرد. امروزه کابل های ضد حریق تحت تکنولوژی و استاندارد خاص تولید می شوند.

عواملی نیز می توانند بر قیمت کابل ضد حریق تاثیر گذار باشند. از جمله برند سازنده و نوع کابل که می تواند شیلدار یا درین واتر باشد. در ساختار عایق و روکش آن نیز مواد سازنده را به بهترین نحو مورد بررسی قرار می ‌دهند.

در سال‌های اخیر در کشور ما با جهش چشمگیری در تولید کابل ضد حریق مواجه شده ایم. کابل های تولید شده در کشور تحت استاندارد بین المللی BS6378  و همچنین IEC60331 طراحی و تولید می شوند.

مکان های مورد استفاده از کابل ضد حریق

با توجه به کیفیت و طراحی این کابل، می ‌توان در مکان ‌های مختلف از آن استفاده نمود، علاوه بر سیستم های اطفا و اعلام حریق می‌ توان برای روشنایی عادی و اضطراری از این نوع کابل استفاده کرد. در مخابرات و حوزه پیجینگ نیز استفاده از کابل ضد حریق می تواند کاربردی باشد؛ سیستم های تهویه و فن های خروج دود نیز با استفاده از این نوع کابل فعالیت می ‌کنند.

 

شرکت کابل یاقوت تولید کننده کابل اعلام حریق با بهترین کیفیت و قیمت مناسب آماده ی فروش کابل ضد حریق به شما تولید کننده عزیز میباشد ؛ جهت خرید کابل ضد حریق با واحده فروش و بازرگانی کابل یاقوت تماس حاصل فرمایید.


مطلب مرتبط : کابل سیلیکونی ، کابل نسوز

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *