تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت با کابل بازدارنده حریق چیست؟

کابل نسوز سیلیکونی

چه چیزی واقعا یک سیم یا کابل را از سیم و کابل دیگر جدا می کند، تفاوت مقاومت آن در برابر درجه حرارت بالا یا حتی یک آتش سوزی تمام عیار است؟ کابل مقاوم در برابر آتش می تواند به طور معمول در شرایط آتش سوزی کار کند. اما کابل مقاوم در برابر حرارت: در دماهای بالا به صورت نرمال عمل می کند؛ اما در صورت آتش سوزی ممکن است به طور طبیعی کار نکند. همچنین بازدارنده شعله در شرایط آتش سوزی به طور طبیعی عمل نخواهد کرد؛ اما به طور فعال از گسترش آتش جلوگیری می کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

کابل های مقاوم در برابر حرارت

کابل های مقاوم در برابر حرارت کمی از بقیه جدا هستند. سیم یا کابل مقاوم در برابر حرارت یا دمای بالا در صورت قرار گرفتن در معرض شعله های آتش هیچ نوید عملکردی نخواهد داد؛ اما در برابر دمای بالاتر بدون ذوب شدن مقاومت خواهد کرد. سیم و کابل های اساسی، مانند انواع مورد استفاده در سیم کشی خانه، به طور معمول از 70 درجه سانتیگراد تا 120 درجه سانتیگراد سالم می مانند، بنابراین کابل های با درجه حرارت بالا را می توان از حدود 125 درجه سانتیگراد با مقاوم ترین پلاستیک در نظر گرفت: در دمای 260 درجه سانتیگراد و حتی می تواند برای مدت کوتاهی به <400 درجه سانتیگراد برسد.

سیم و کابل مقاوم در برابر آتش

سیم وکابل های مقاوم در برابر آتش در بسیاری از سیستم ها مانند سیستم های اعلام حریق، کاربرد دارند این محصولات با توجه به استانداردهایی که در زمان آزمون از آنها استفاده میشود، دما و زمان های متفاوتی جهت تحمل آتش دارند که با توجه به رشد امروزه بشر و نیاز به بالا بردن امنیت هرچه بیشتر جان و مال انسان ها، لازم است استفاده از کابل های مناسب با شرایط آتش، به دلیل حساسیت بالای سیستم های اعلام حریق قابل تولید و نیز قابل دسترسی برای مصرف کنندگان باشد.

کابل ها و مواد بازدارنده شعله

بازدارندگی شعله – همچنین به عنوان اشتعال پذیری نیز شناخته می شود – به این معنی است که پلاستیک موجود در کابل به راحتی می تواند آتش بگیرد، آیا هنگام آتش سوزی می چکد یا خیر و آیا این قطرات شعله ور خواهند بود یا خیر. یک ماده مقاوم در برابر شعله قادر به نشستن در شعله بدون آتش گرفتن خواهد بود و اگر شعله از شدت کافی برخوردار باشد که عایق یا غلاف آتش بگیرد، به محض حذف منبع شعله، خود خاموش می شود. مواد بازدارنده شعله را می توان هم در کابل های مقاوم در برابر آتش و هم در کابل های بازدارنده شعله یافت.

انتشار شعله

انتشار شعله – که به طور فزاینده ای به آن شعله پخش می شود – به نحوه سوزاندن کابل نگاه می کند. برخلاف اشتعال پذیری، خصوصیت پخش شعله می توانند از طرحی به طرح دیگر تغییر کنند، حتی اگر مواد به کار رفته در مفهوم کابل ثابت باشند. به این دلیل که میزان هوا و حجم پلاستیک در کابل تأثیر قابل توجهی در توانایی پخش کابل در هنگام سوختن دارد. هنگام ایجاد یک مفهوم جدید کابل، آزمایش کوچکترین، متوسط ​​و بزرگترین کابل ها متداول است تا اطمینان حاصل شود که مفهوم هنوز با وجود تغییر در ضخامت ماده یا نسبت ترکیبات در کابل عبور می کند. فلوروپلیمرهایی مانند ETFE ، FEP و PTFE از بهترین مواد برای انتشار شعله هستند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *