کابل نسوز و کابل مقاوم در برابر حریق

کابل نسوز و کابل مقاوم در برابر حریق

آیا می دانید چرا کابل نسوز نمی تواند جایگزین کابل مقاوم در برابر حریق شود؟

در این مقاله شرح کوتاهی از کابل نسوز و کابل مقاوم در برابر حریق برای شما همراهان عزیز را توضیح داده ایم و به کاربرد این نوع کابل ها در صنایع مختلف پرداخته ایم.

برای افراد عادی بسیار آسان است که مفهوم را بین کابل نسوز و کابل مقاوم در برابر حریق اشتباه بگیرند. حتی اگر کابل بازدارنده شعله دارای مزایای بسیاری باشد که برای استفاده در شرکت های شیمیایی مناسب است، مانند شعله بازدارنده شعله کم هالوژن و دود کم، اما در شرایط عادی، کابل مقاوم در برابر آتش قادر است جایگزین کابل بازدارنده شعله شود، اما کابل بازدارنده شعله نمی تواند جایگزین کابل مقاوم در برابر آتش شود. نکته اصلی آنها این است:

اول، تفاوت بین اصول کابل مقاوم در برابر حریق و کابل بازدارنده شعله

اصل بین کابل مقاوم در برابر آتش و کابل بازدارنده شعله متفاوت است. اصل بازدارنده شعله کابل هالوژن عمدتا به اثر بازدارنده شعله هالوژن متکی است. اصل عدم مهار شعله های کابل هالوژن این است که برای خاموش کردن آتش به آب رسوب داده شده برای کاهش درجه حرارت اعتماد کنید. کابل مقاوم در برابر آتش به ویژگی های نسوز و مقاوم در برابر حرارت بافت فایبرگلس در لایه نسوز متکی است؛ به طوری که می تواند از عملکرد عادی کابل حتی در صورت آتش سوزی اطمینان حاصل کند.

 

دوم، تفاوت بین ساختار و مواد

ساختار و مواد کابل مقاوم در برابر آتش نیز با کابل بازدارنده شعله متفاوت است.

ساختار اصلی کابل بازدارنده شعله:

(1) لایه عایق از مواد بازدارنده شعله ساخته شده است

(2) غلاف خارجی از مواد بازدارنده شعله ساخته شده است.

(3) کمربند از مواد بازدارنده شعله ساخته شده است.

کابل نسوز قابل انعطاف معمولا یک لایه نسوز بین هادی و لایه عایق اضافه می کند. بنابراین، از لحاظ نظری می توان یک لایه نسوز به ساختار کابل بازدارنده شعله اضافه کرد تا کابلی تشکیل شود که هم ضد شعله باشد و هم مقاوم در برابر آتش. در واقع، این لازم نیست.

به دلیل لایه نسوز کابل مقاوم در برابر حریق، معمولا آن را مستقیما با فایبرگلس نوار چند لایه روی سیم می پیچند. در برابر احتراق طولانی مدت مقاوم است و حتی در صورت سوزاندن پلیمر در شعله ، عملکرد مناسب خط را تضمین می کند.

 

سوم، مزایا و معایب آن

کابل های مقاوم در برابر شعله با تاخیر در گسترش شعله در امتداد کابل مشخص می شوند تا آتش گسترش نیابد. به دلیل هزینه کم، کابل های متنوعی است که در کابل های نسوز استفاده می شود. این کابل می تواند تک کابل باشد یا بسته بندی شرایط بسته بندی، می داند که هنگام سوزاندن می توان گسترش شعله را در محدوده خاصی کنترل کرد؛ بنابراین می توان از بلایای بزرگ ناشی از آتش سوزی و شعله جلوگیری کرد، در نتیجه سطح جلوگیری از آتش سوزی کابل بهبود می یابد.

کابل ضد شعله دود کم دود هالوژن با ویژگی های خوب بازدارنده شعله، بلکه مواد کابل فاقد نیز مشخص می شود که فاقد هالوژن هستند، در هنگام سوختن از خوردگی و سمیت کمی برخوردار هستند و در نتیجه مقدار دود را کاهش می دهد. خسارت به مردم و تجهیزات برای نجات به موقع در صورت آتش سوزی مناسب است. اگرچه مقاومت در برابر شعله، مقاومت در برابر خوردگی و غلظت دود بسیار کمی دارد؛ اما خواص مکانیکی و الکتریکی آن کمی از کابل های معمولی بدتر است.

کابل مقاوم در برابر آتش عمدتا برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط احتراق شعله استفاده می شود که می تواند از یکپارچگی خط اطمینان حاصل کند. هنگامی که کابل ضد شعله مقاوم در برابر آتش سوخته است، مقدار گاز کمتر شده و عملکرد ضد حریق می تواند تا حد زیادی بهبود یابد.

 


 

مطلب مرتبط : کابل اعلام حریق و انواع

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *