سیم سیلیکونی

سیم سیلیکونی

سیم سیلیکونی

متشکل از هادی و عایق سیلیکونی می باشد. هادی رساننده ی جریان الکتریکی است که جریان بدلیل اختلاف پتانسیل انتقال می یابد.

فلزات بهترین رساننده ی جریان برق می باشند زیرا در لایه آخر(لایه ظرفیت) آنها الکترون های آزاد می توانند آزادانه حرکت کنند و این دلیل بر رسانندگی فلزات شده است. فلزات شناخته شده ی زیادی در سطح جهان استخراج میشوند که براساس میزان رسانایی و شکل ظاهری رده بندی شده اند.

فلزاتی همچون طلا نقره مس آلومینیوم از نظر انتقال الکتریسیته در صدر جدول رسانایی قرار گرفته اند، سیم های سیلیکونی بنا به جایگاه کاربردشان میتوانند دارای هریک از هادی های شناخته شده باشند که از سطح مقطع های 0.15 x 1  تا 600 x 1  به صورت قلع اندود و یا غیر قلع قابل تولید میباشند.

هادی استفاده شده در شرکت سیلیکون کابل یاقوت از جنس مسی می باشد که بنا به نوع استفاده میتوانند قلع اندود و یا غیر قلع باشد.قلع اندود شدن با پوشاندن لایه ی نازکی از قلع همراه است که با روش های  بروز باعث مقاوم شدن آن در برابر رطوبت و اکسیده شدن  و عوامل طبیعی دیگر می باشد.

انواع کلاس بندی هادی های مسی و آلومینیومی طبق استاندارد های IEC60228  و  ISIRI3084

(هادی کلاس 1): به هادی گروه 1- هادی خشک (مفتولی) –هادی تک رشته نیز معروف است. درمصارف نصب ثابت از آن استفاده میشود انعطاف پذیری کمتری نسبت به گروه 6و5 دارد.

(هادی کلاس 2): به نام  هادی گروه 2-نیمه افشان – (هادی استرند شده) شناسایی می شوند چند رشته ای هستند که  قطر رشته های ان از کلاس 5 بیشتر است و دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گروه 1 دارند.

(هادی کلاس5): با نام تجاری افشان شناخته میشوند این نوع هادی ها چند رشته ای هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند

(هادی کلاس6): این نوع هادی ها  اصطلاحا  هادی سوپرفاین معرفی می شوند. نسبت به گروه 5 از رشته های بیشتری تشکیل شده و رشته های ان قطر کمتری دارند به همین دلیل انعطاف پذیری فوق العاده ای را دارا می باشند.

عایق سیم سیلیکونی:

عایق موادی نارساناست که از نشت برق جلوگیری کرده و محافظ  هادی سیم میباشد که در این میان عایق  و روکش سیلیکونی بروز ترین عایق در سطح جهان می باشد که علاوه بر محافظت  هادی خواص بی نظیری دارد که باعث برتری این ماده نسبت به دیگر مواد شده است. زیرا علاوه بر برق رسانی- خواص بی نظیر عایق و  روکش  سیلیکونی میتواند  در هنگام اتش سوزی محافظ جان بشر باشد.

سیم  و کابل  سیلیکونی تحمل دمایی 60_تا 200+درجه سانتیگراد را دارا می باشدو در برابر برخی مواد شیمیایی و گاز ها  همچون محلول های نمکی -اسید ها- روغن ها- گاز ازن- اشعه ماورا بنفش – مادون قرمز و غیره از خود مقاومت نشان میدهد.

 سیم و کابل سیلیکونی  کم دود و فاقد هالوژن هستند که آزمون های متعددی همچون آزمون انتشار گاز های اسیدی طبق استاندارد اروپایی IEC60754_1 و IEC60754_2 و آزمون چگالی دود ناشی از سوختن مواد در شرایط معین طبق استاندارد IEC61034_2 برای اثبات خواص سیلیکون در آزمایشگاه تخصصی  سیلیکون کابل یاقوت انجام می پذیرد.

استفاده از سیم و کابل سیلیکونی یکی از بهترین پیشنهاد ها برای  استفاده در صنعت ساختمانی-صنایع پتروشیمی و پالایشگاه –صنایع فولاد –صنایع لوازم خانگی- صنایع خودرو سازی و کشتی سازی و غیره می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *