کابل سیلیکونی ،ویژگی های مهم و مقایسه آن با کابل PVC

کابل سیلیکونی ،ویژگی های مهم و مقایسه آن با کابل PVC

کابل سیلیکونی از جمله کابل های پر کاربرد امروزی می باشد که به علت ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به توضیح ویژگی های این نوع کابل و تفاوت آن با کابل PVC می پردازیم.

عایق کابل سیلیکونی نوعی لاستیک سیلیکونی می باشد که از  سیلیکون همراه با کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل می شود. لاستیک های سیلیکونی برای اولین بار به عنوان عایق کابل در دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفتند اما در آن زمان محبوبیت زیادی نداشتند چرا که ویژگی های حرارتی و استحکام محدودی داشتند و همچنین مشکلاتی در روند تولید آنها وجود داشت.

اما مدت زمان زیادی است که این محدودیت ها برطرف شده اند و لاستیک سیلیکونی با استفاده از مواد افزودنی و پر کننده به یک ماده عایق محبوب تبدیل شده است. به طور کلی این نوع لاستیک غیر واکنشی، پایدار و مقاوم در برابر شرایط محیطی سخت می باشد. با توجه به این خواص و سهولت تولید و شکل گیری فعلی آن، لاستیک سیلیکونی را می توان در بسیاری از اجزای مربوط به الکتریسیته یافت.

کابل PVC چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ماده اصلی PVC پلی وینیل کلراید می باشد. PVC یک پودر سفید آمورف است که می توان آن را به عنوان یک محصول نهایی سخت یا انعطاف پذیر تولید کرد. تثبیت کننده ها و مواد افزودنی در طول ساخت و در کاربردهای عملی به منظور بهبود ثبات مواد نهایی در برابر گرما، نور، کشش و انعطاف پذیری به این ماده اولیه اضافه می شوند.

 PVC بزرگترین تولید پلاستیک در جهان بود و اولین بار به عنوان یک ماده عایق کابل در جنگ جهانی دوم جهت جایگزینی لاستیک استفاده شد. پی وی سی سخت پوشیده، ماندگار و قابل بازیافت می باشد و در مقایسه با سایر پلاستیک های انعطاف پذیر انرژی کمتری برای پردازش مصرف می کند. عایق کابل پی وی سی با گذشت زمان سفت و ترک خورده نمی شود.

محبوب ترین کاربردهای سیم و کابل سیلیکونی

برنامه های هوافضا اغلب به سیم و کابل بدون هالوژن کم دود نیاز دارند. کابلهای عایق سیلیکونی را می توان با گریدهای کم دود فاقد هالوژن تولید کرد. دستگاه های پزشکی از سیم و کابل عایق سیلیکونی استفاده می کنند زیرا می تواند در اتوکلاو استفاده شود، در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و ماهیت فوق العاده انعطاف پذیری دارد. سیم و کابلهای عایق شده با سیلیکون به دلیل دامنه عملکرد، انعطاف پذیری شدید و ویژگی های ولتاژ گزینه ای محبوب در صنایع مختلف می باشد. همچنین امروزه از کابل ضد حریق، کابل نسوز، کابل اعلام حریق،سیم نسوز و کابل کنترل نیز به طور گسترده در پروژه های مختلف استفاده می شود.

 

مزایای سیم سیلیکونی چیست؟

مهمترین مزایای سیم سیلیکونی عبارتند از:

دامنه مقاومت دمایی از 50 – تا 200 + درجه سانتی گراد

وجود گریدهای ویژه برای استفاده در دامنه دمایی از 90 – تا 300 + درجه سانتی گراد

مقاومت عالی در برابر کهنه شدن حتی در شرایط حاد

مقاومت بالا در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مختلف

خصوصیات الکتریکی برجسته

انعطاف پذیری شدید

تفاوت های اصلی بین کابلهای PVC و سیلیکونی

کابلهای PVC بطور قابل توجهی ارزانتر از کابلهای سیلیکونی هستند.

کابلهای سیلیکونی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابلهای PVC دارند.

کابلهای سیلیکونی دارای دامنه حرارتی برتری (مقاومت در برابر آتش بیشتر) نسبت به کابلهای PVC هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *