کابل مقاوم در برابر حریق و حرارت

کابل ضد حریق

کابل مقاوم در برابر حریق که به کابل ضد حریق نیز شهرت دارد با متریال مناسب جهت کاربرد در مکان های مختلف طراحی می شود. کابل های نسوز با کیفیت مناسب و تحت استاندارد بین ‌المللی طراحی و مورد استفاده قرار می ‌گیرند. میزان پایداری کابل مقاوم در برابر حریق به گونه ای است که به بهترین نحو می تواند در مقابل حرارت های بالا مقاومت از خود نشان دهند. در ساخت این کابل از ویژگی های مختلفی استفاده می شود. هر کدام از اجزای سازنده کابل دارای وظایف مخصوص به خود هستند.

اجزای تشکیل دهنده کابل مقاوم در برابر حریق

همانگونه که بیان کردیم این کابل ها با استاندارد مناسب طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند و با استانداردهای روش آزمون مناسب، مورد آزمون قرار میگرند. این کابل ها در بخش ‌های مختلفی به بهترین وجه پاسخگوی نیازهای کاربران خواهند بود. در ساخت این کابل ها از نکاتی که مد نظر قرار می گیرد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.

هادی یا رسانا (Conductor)

با توجه به کاربرد این کابل در مکان های مختلف استفاده از رسانا با کیفیت بالا امری ضروری خواهد بود. هادی این کابل ها میتواند در انواع مفتول، نیمه افشان، افشان و سوپر افشان باشد. این بخش به بهترین نحو می تواند سیگنال های مخابراتی و جریان الکتریسیته را هدایت کند. علاوه بر این با کنترل آن موجب جلوگیری از نویزهای وارد شده خواهد شد.

عایق (Insulation)

به طور قطع یکی از مهمترین ویژگی ها در کابل مقاوم در برابر حریق استفاده از عایق مناسب می باشد. عایق وظیفه دارد که با ایزوله کردن هادی های کابل در مکان های مختلف عملکرد مناسبی از آن ارائه دهد و در هنگام عبور جریان اکتریسیته ایمنی لازم را برای سیم و محیط اطراف آن حفظ نمابد. علاوه بر ایزوله کردن کابل ها نسبت به محیط، باید کاملا نسبت به هم نیز ایزوله شوند.

روکش (Sheath)

در ساخت کابل علاوه بر استفاده از عایق برای ایزوله کردن، باید یک روکش جهت محافظت مناسبت از کابل استفاده شود. یک لایه پوششی که با قرار گرفتن بر کابل موجب جلوگیری از صدمات وارد شده توسط عوامل خارجی به کابل می شود. استفاده از روکش با کیفیت بالا به بهترین نحو می ‌تواند موجب محافظت از کابل شود.

با توجه به نکاتی که بیان کردیم چنانچه قصد بالا بردن پایداری حرارتی کابل را داشته باشیم علاوه بر جنس روکش که اهمیت بالایی دارد، استفاده از عایق باکیفیت نیز امری ضروری محسوب می شود. عایق و روکش مقاوم در برابر حریق به بهترین نحو می توانند در شرایط مختلف نیازهای شما را برطرف کنند.

ساختار کابل مقاوم در برابر حریق

در ساخت این کابل ها شرایط مختلفی مد نظر قرار می‌ گیرد. معمولاً جهت بالا بردن کیفیت هادی و رسانا، استفاده از مس قلع اندود برابر با استانداردهای بین المللی نکته مهمی محسوب می شود. استاندارد IEC 60228 به عنوان یک استاندارد بین‌المللی مناسب مد نظر قرار می گیرد. علاوه بر این برای عایق، استفاده از سیلیکون می ‌تواند بهترین گزینه باشد. حفاظ میانی کابل نیز معمولاً از سیم ارت و یا شیلد مسی، آلومینیوم و لایه پلی استر (فویل) تشکیل می شود. روکش را نیز در متریال مختلف می ‌توان به کار برد. با این حال در طراحی کابل ها معمولاً از سیلیکون نیز برای روکش استفاده می شود. کابل مقاوم در برابر حریق با سطح مقاطع گوناگون و رشته‌ های مختلف طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

کابل نسوز یا کابل مقاوم در برابر حرارت ؟

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در اصطلاح عمومی به کابل های مقاوم در برابر حرارت ، کابل نسوز نیست گفته می شود که یک اصطلاح نادرست است ، و سیم های تولیدی در این حوزه معمولا مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *