کابل نسوز سیلیکونی(ایمنی)

کابل یاقوت

 

کابل نسوز سیلیکونی به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطر آتش سوزی در کارخانه ها و سایر ساختمان ها ساخته شده اند. در این مقاله آنچه شما باید در مورد این کابل های نسوز بدانید، توضیح داده خواهد شد.

برای ادامه کار در شرایط اضطراری، مدارهای خاصی لازم است. اجرای کابل های دارای درجه حرارت این امکان را فراهم می کند.

پیشرفت در فناوری همراه با تغییراتی در کد برق ملی (NEC) منجر به توسعه کابل های نسوز برای هشدار آتش و سایر سیستم های اضطراری شد. این کابل های نسوز باید الزامات NEC CI را برآورده کنند و همچنین باید از IEC 60331 عبور کنند.

کابل نسوز سیلیکونی هنگام شروع آتش سوزی بلافاصله خاموش نمی شوند. در عوض، جریان به مدار خود ادامه می دهد.

این نیروگاه به سمت پمپ های آتش نشانی، آسانسورها، تجهیزات کنترل دود، سیستم های اعلام حریق و سایر سیستم های اضطراری که برای ایمن نگه داشتن افراد در مواقع اضطراری لازم است، هدایت می شود.

این مدارها در شرایط اضطراری به مدت 2 ساعت فعال هستند. این زمان اضافی را فراهم می کند که ممکن است برای موارد زیر لازم باشد:

-برای تخلیه ساختمان

-آتش نشانان از تجهیزات خود برای خاموش کردن آتش استفاده کنند.

-ارتباط در هنگام اضطراری

-امکانات مراقبت مانند بیمارستانها برای تخلیه بیماران ضعیف یا معلول

 

انواع کابل نسوز

بیایید نگاهی به انواع مختلف کابل نسوز بیندازیم.

کابل های عایق معدنی (MI)

این کابل های مقاوم در برابر آتش از سال 1896 وجود داشته است. آنها می توانند دارای یک طرح یک یا چندرسانا باشند و از اکسید مس و منیزیم جامد ساخته شده اند. کابلهای دارای درجه حرارت MI تست UL 2196 را پشت سر می گذارند و شهرت بسیار خوبی دارند.

در اینجا برخی از مزایای کابل های MI وجود دارد:

-یک پوشش فلزی سیم را از اثرات مخرب اکسیداسیون محافظت می کند. این ویژگی برای تنظیماتی که مرطوب هستند یا از مواد شیمیایی استفاده می کنند، لازم است.

-کابل های MI خورده نمی شوند که این احتمال نیاز به تعویض کابل های دارای درجه حرارت را کاهش می دهد. این امر باعث افزایش ایمنی در شرایطی مانند نیروگاههای هسته ای می شود؛ جایی که کار تعویض کابلهای نسوز سیلیکونی خطرناک است.

-به دلیل طراحی عایق بندی شده، کابل های MI نمی سوزند. در عوض، آنها حتی در مواجهه با دمای بالا نیز به عملکرد مطلوب خود ادامه می دهند.

– اگرچه کابلهای MI دارای مزایای زیادی هستند؛ اما نصب آن ها بسیار دشوار است. این پروژه چالش برانگیز به مهارت و دانش یک متخصص نیاز دارد.

کابلهای فلزی (MC)

انواع مختلفی از کابلهای MC وجود دارد؛ اما بیشتر آنها از سه سیم عایق ساخته شده اند که توسط آلومینیوم محافظت می شوند. آنها در سه اندازه مشترک وجود دارد:

10 سنج

12 سنج

14 سنج

کابل نسوز

مزایای کابلهای MC در زیر ذکر شده است:

-کار با این کابلهای نسوز راحت تر و ایمن تر است.

-نصب آنها در مقایسه با کابلهای MI چندان گران نیست.

-کابلهای MC از مواد انعطاف پذیر ساخته شده اند که نصب آنها را آسان تر می کند.

-آنها از الزامات NEC عبور می کنند و دارای درجه آتش 2 ساعت هستند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *