عایق سیم چیست؟

عایق سیم چیست؟

عایق لایه ای است که بر روی هادی قرار می گیرد و وظیفه آن جلوگیری از ورود جریان الکتریسیته به فضای خارجی سیم¬ها و نیز رعایت جنبه ایمنی و محافظتی است. استفاده از مواد نارسانا و مناسب برای جلوگیری از بروز آسیب‌های ناخواسته نظیر برق گرفتگی و حفظ ایمنی در عبور جریان الکتریسیته راه‌حل استاندارد سازی هادی‌ها تعیین‌شده است. این مواد نارسانا بر روی هادی قرارگرفته که در انواع متفاوتی وجود دارند مانند PVC، EPR و یکی یگر از این نوع مواد که کاربرد بالایی در صنایع سیم و کابل دارد، سیلیکون است. سیلیکون‌ها مواد گرماسخت هستند که معمولاً دارای تحمل حرارتی بالا بوده و بازه دمای کاری آن‌ها 60- تا 200+ درجه سلسیوس است. این ماده در شرایط محیطی خاص مثل نور شدید و مستقیم خورشید و رطوبت بالا مقاوم است. علاوه بر موارد فوق، این ماده مقاوم در برابر اشعه UV، مقاوم در برابر گاز اوزون، عاری از گازهای اسیدی و خورنده هالوژن، دارای دود بسیار کم و خاصیت غیرقابل‌انتشار شعله است. از دیگر ویژگی‌های این ماده، به خواص مکانیکی مطلوب شامل مقاومت کششی و ازدیاد طول بالا می‌توان اشاره نمود.

عایق سیم چیست؟

روکش کابل چیست؟

روکش بیرونی ترین لایه کابل است و کاربرد اصلی آن عایق بندی سیم های رسانا و محافظت فیزیکی از اجزای درونی کابل در مقابل نیروهای فیزیکی و تغییرات شیمیایی است. بنابراین روکش کابل، آن را ازمواردی مانند آتش و پوسیدگی محافظت می‌کند و از وارد شدن آسیب به کابل جلوگیری می‌کند. روکش نیز مانند عایق در انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت وجود دارد مانند PVC، XLPE و موارد دیگر.
سیم و کابل از عمده تولیدات شرکت های تولید کننده لوازم الکتریکی است که محصولات مختلفی با جنس های متنوعی را تولید و عرضه می کنند. اگر به لوازم خانگی اطراف خود نگاهی بیندازید کابل های روکش داری را می بینید که در مدل های مختلف نصب شده است و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. در این بین پرکاربردترین نمونه، سیم و کابل با روکش سیلیکونی است.

دلیل محبوبیت کابل نسوز سیلیکونی

سیم و کابل در جنس های متفاوتی تولید می شود. هر کدام از این کابل ها برای یک موقعیت خاص طراحی شده اند. به طور مثال روکش پی وی سی با عمر محدودی که دارد در برابر خمش عملکرد مطلوبی ندارد اما اگر بخواهیم کابلی را انتخاب کنیم که برای موقعیت های مختلف، کاربردی و ایمن باشد قطعا کابل سیلیکونی در اولویت قرار دارد.
کابل سیلیکونی در هر موقعیتی ایمن است و می توان اسم کابل مقاوم در برابر حریق و حرارت را به آن نسبت داد. کابل سیلیکونی دارای عایق و روکش از جنس عنصر سیلیسیم است. این روکش توانسته از تست مقاومت در برابر حرارت بالا و زیر صفر درجه موفق عبور کند و همین باعث برتری این محصول نسبت به سایر سیم ها و کابل ها شده است.
سیم و کابل های سیلیکونی توانایی مقاومت در محدوده دمایی منفی 60 درجه و مثبت 200 درجه سانتی گراد را دارد که این انعطاف پذیری در نوع خود بی نظیر است.

عایق سیم چیست؟
کابل های اعلام و اطفاء حریق را می توان در شرایط جوی مختلف از قبیل مناطق جغرافیایی خشک و مرطوب، مناطق کویری، صنایع با ولتاژهای بالای جریان و … استفاده کرد. ویژگی های بارز کابل مقاوم در برابر حریق می توان به نارسانایی بالا در برابر اجسام مختلف، کم دود و غیر سمی بودن، مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش، عمر زیاد، عدم فرسایش در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و نمکی و … اشاره کرد. همچنین باعث انتقال آتش نمی شوند و به خوبی در برابر دماهای بالای لحظه ای، مداوم مستقیم و غیر مستقیم مقاومت می کنند و هیچ گونه آسیبی به هادی کابل وارد نمی شود.

در صنایع و کارخانجات و حتی لوازم برقی که حین کار حرارت بالایی تولید می کنند مانند اتو، کیک پز و … از کابل اتو یا سیم مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود. ایمنی کارگران و تجهیزات در فضای تولیدی حرف اول را می زند. روکش های نامناسب اگر در معرض حرارت قرار بگیرند احتمال ایجاد حریق را افزایش می دهند. در نتیجه استفاده از کابل اعلام حریق خطر آتش سوزی و احتراق را بکاهش میدهد.
در این بین انواع کابل مدیکال هم وجود دارند که به دلیل مقاومت بالا در برابر تنش ها و کاهش اصطکاک سطحی به منظور اتصال تجهیزات پزشکی، درمانی و آزمایشگاهی استفاده می شود. کابل مدیکال انعطاف پذیر است و هنگام تماس کادر درمان با بیمار ایمنی کامل دارد. در تجهیزات بیمارستانی از این کابل بیشتر استفاده می شود چون قابلیت ضد عفونی کنندگی هم دارد و دارای استانداردهای لازم هستند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *