آشنایی با انواع سیم و کابل

آشنایی با انواع سیم و کابل

کابل ها و سیم ها یکی از وسایل و یا تجهیزات مورد نیاز برای برقراری اتصال و انجام بسیاری از کار ها می باشند. در حقیقت سیم و کابل ها نوعی رسانا هستند که در برقراری اتصال و ایجاد مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل ها و سیم ها انواع مختلفی دارند که می توان به کابل سیلیکونی، سیم سیلیکونی، کابل ضد حریق، کابل فیبر نوری، کابل نرم، کابل غیر فلزی و … اشاره کرد که هر کدام مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در اینجا قصد داریم به معرفی کابل اعلام و اطفا حریق، سیم سیلیکونی، سیم دو روکش، کابل فشار قوی سیلیکونی و … بپردازیم و همچنین  ویژگی ها و مشخصات هر کدام را بیان خواهیم کرد.

کابل سیلیکونی و یا سیم سیلیکونی چیست؟

همان طور که گفته شد یکی از انواع سیم ها و یا کابل ها سیم و کابل سیلیکونی می باشد که مزیت ها و یا ویژگی های منحصر به فردی دارد. کابل سیلیکونی و یا سیم سیلیکونی در حقیقت همان سیم نسوز می باشد که روکش آن از سیلیکون است. از این نوع کابل ضد حریق را می توان برای مدت طولانی تا دمای 200 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار داد. این نوع سیم مزیت ها و ویژگی های مختلفی دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

مزیت ها و ویژگی های کابل سیلیکونی چیست؟

کابل سیلیکونی مزیت های مختلفی دارد که می توان به مقاومت بسیار بالای آن در برابر جریان الکتریسیته، انعطاف پذیری بالای سیم، عایق بودن در برابر رطوبت، مقاومت در برابر تغییرات جوی، کابل مقاوم در برابر آتش و … اشاره کرد. به عبارت دیگر:

  • یکی از ویژگی های کابل سیلیکونی مقاومت بسیار بالای آن در برابر شدت جریان حاصل از از ولتاژ بالای جریان الکتریسیته می باشد.
  • کابل سیلیکونی در برابر تغییرات جوی بسیار مقاوم است. در حقیقت تا -60 درجه سانتی گراد و همچنین +250 درجه سانتی گراد از خود مقاومت بالایی نشان می دهد.
  • یکی دیگر از ویژگی ها و یا مزیت های کابل های سیلیکونی می توان به انعطاف پذیری و شکل گیری بسیار راحت آن ها اشاره کرد. به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به راحتی می توان آن را در فعالیت های مختلف مورد استفاده قرار داد.
  • مقاوم بسیار بالای کابل های نامبرده در برابر رطوبت، آب و … از دیگر ویژگی ها و مزیت های کابل سیلیکونی می باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی ها و مشخصات کابل های سیلیکونی می توان به مقاومت بسیار بالای ان ها در برابر اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، گاما و …. اشاره کرد. لازم به ذکر می باشد که کابل نامبرده در برابر ازون 2 کاملا بی تاثیر خواهد بود.
  • کابل سیلیکونی فاقد گاز های هالوژن می باشد که به ویژگی ها و مزیت های آن افزوده است.

استاندارد های به کار رفته در ساختار کابل سیلیکونی

سیم ها و کابل های سیلیکونی بر اساس استاندارد های مختلف و متنوعی تولید می شوند که می توان به استاندارد BS5839-1، استاندارد BS5839-8، استاندارد BS5266-1، استاندارد BS8519 و … اشاره کرد که هر کدام به ویژگی های منحصر به فردی اشاره دارند. به عنوان مثال استاندارد BS5839-1 به شناسایی آتش اشاره دارند و نوعی سیستم ضد حریق می باشند و در محیط های به جز محیط های داخلی نصب می شوند. استاندارد BS5266-1 به روشنایی اضطراری ساختمان اشاره دارد.

کامپاند سیلیکونی چیست؟

کامپاند سیلیکونی در حقیقت روکشی می باشد که از ترکیب چند نوع ماده تولید شده است و از آن برای روکش سیم ها و یا کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید کامپاند سیلیکونی از مواد مختلف و منحصر به فردی چون سیلیکون ها، رنگ دانه ها، تثبیت کننده ها و … استفاده شده است. لازم به ذکر می باشد که کامپاند سیلیکونی را با نماد اختصار HTV  شناخته می شود. یکی از تثبیت کننده های بسیار معروف، ماده پروکساید می باشد که در ساخت و تولید کامپاند مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق نمونه دیگری از کابل ها می باشند که در دسته کابل های خشک قرار گرفته اند. کابل های ابزار دقیق یکی از مهم ترین کابل های در صنعت برق به حساب می آیند. کابل های ابزار دقیق تنوع بسیار زیادی دارند و در مدل های متنوع طراحی و تولید شده اند. از تفاوت این نوع کابل ها با کابل های برق و یا کابل های معمولی می توان به ضخامت آن، نوع روکش کابل ها، تعداد رشته های آن ها و … اشاره کرد. به عبارت دیگر کابل های معمولی نسبت به کابل های ابزار دقیق رشته ای کمتری دارند. سای کابل های برق معمولی بیشتر از 4 میلی متر می باشد با این تفاوت که سایز کابل های ابزار دقیق کمتر از 4 میلی متر خواهد بود.

کابل ابزار دقیق

کابل مقاوم در برابر حریق و کاربرد آن

استفاده از کابل اعلام حریق و همچنین کابل ضد حریق، یکی از ابتدایی ترید و پیش پا افتاده ترین روش ها برای جلوگیری از احتمال خطر آتش سوزی می باشد. کابل سیلیکونی یکی از کابل هایی می باشد که بسیار کم دود است، در نتیجه یکی از ویژگی های کابل های نسوز، کم دود بودن آن ها می باشد. کم دود بودن سیم ها باعث می شود تا دور شدن از محل آتش سوزی راحت تر انجام شود و دود ایجاد شده در محیط بر اثر آتش سوزی کم باشد که باعث افزایش وسعت دید فرد می شود.

عوامل موثر در کیفیت نهایی کابل های ضد حریق

عوامل مختلفی در قیمت نهایی کابل های ضد حریق و کابل سیلیکونی تاثیر گذار است که می توان به کیفیت مواد اولیه، درصد خلوص مواد مصرفی، وزن مس به کار رفته در ساختار کابل ها، ضخامت عایق، نوع روکش کابل ها، تکنولوژی به کار رفته در ساختار کابل، نحوه تولید آن، برند سیم و … اشاره کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *